Hålla nere shrimp populationen + nya fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jojoo
    • November 2019
    • 2

    Hålla nere shrimp populationen + nya fiskar

    Hej. ser mig själv fortfarande som nybörjare så jag postar detta här. Har egentligen 2 frågor.

    1. Jag köpte ett par cherry shrimps för några månader sen och dom förökar sig väldigt väldigt snabbt och undrar därför hur man håller nere dess population? Har läst på engelska forum att man helt enkelt verkar lösa det genom att ha fiskar som tex döda ynglerna så jag antar att det är vad jag ska försöka uppnå? Vilka fiskar passar bra till detta endamål? Jag har haft ett par st guppiehanar som varken har dödat shrimpsen eller dess yngel.

    2. Mina guppies börjar dö ut (av ålder antar jag) och jag har börjat tröttna på guppies så har börjat kolla på lite andra fiskar att köpa när dem går bort. Just nu har jag ett 54 liters akvarium med 2 guppies, 10 cardinal tetror och massor med cherry shrimp.

    Jag undrar om dessa fiskar skulle passa tillsammans samt lösa problemet på fråga nr 1:
    2 platys eller 2 mollys
    1 dwarf puff
    Hade även varit kul att ha 2 dvärg ciklider men vet inte om mitt akvarium är för litet för det? https://www.zoo.se/trichogaster-lali...royal-red.html

    Väldigt sugen på de där dwarf puffers. verkar vara nyfikna fiskar. Tänker mig att det är de som kommer äta upp räkynglerna? men då kanske jag behöver fler än 1 för att hålla allt i shack.

    Hade även varit väldigt väldigt kul att ha en Betta men den skulle väl stressa ihjäl i ett sådant akvarium?
    Senast redigerad av jojoo; 12 November 2019, 01:12.
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Jag skulle vilja påstå att alla carnivora fiskar som har en mun som räkyngel kommer in i äter räkyngel i olika omfattning. Har ingen erfarenhet av de fiskar du tittat på men åtminstone Bettan borde kunna hålla räkbeståndet i schack. Kanske lite väl mycket t o m.

    Kommentar

    Arbetssätt...