Ingel cykling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mosmos
    • October 2019
    • 11

    Ingel cykling

    Hej! För snart en vecka sedan köpte jag min första kampfiskhane. Jag blev rådd av en kompis pappa som håller på mycket med fisk att skaffa ett 30-40 liters akvarium till firren, vilket jag gjorde. Därefter fyllde jag akvariet och släppte ner fisken, alltså startade jag inte upp akvariet så som jag i efterhand har läst att man ska göra. I akvariet har jag sand, stenar, plastväxter och firren. Hur ska jag göra nu? Är han dödsdömd eller finns det en chans att jag kan rädda honom?
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Den är inte dödsdömd. Mata fisken försiktigt bara under nån månads tid. Har du filter?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • mosmos
      • October 2019
      • 11

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Den är inte dödsdömd. Mata fisken försiktigt bara under nån månads tid. Har du filter?
      Japp jag har filter. Kan det hjälpa honom?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Ursprungligen postat av mosmos

        Japp jag har filter. Kan det hjälpa honom?
        Ja cirkulation från pumpen är livsavgörande och filtermaterialet hjälper till att biologiskt rena vattnet från ammonium och nitrit som uppstår av foderrester och fiskens avfall. Det tar nån månad innan filtermaterialet har byggt en bakteriekoloni som kan hantera avfallet men du har ändå hjälp av cirkulationen att syresätta akvariet under tiden. Eftersom filtermaterialet sen kommer vara ett hem för en bakteriekoloni så ska man vara försikiktig när man rengör det och inte vara för nitiskt och helst i vatten från akvariet. Kampfiskar vill ha en låg cirkulation för dem har stora fenor och klarar inte av starka strömmar i karet. Skaffa gärna lite flytväxter åt honom, det kommer han uppskatta.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • mosmos
          • October 2019
          • 11

          #5
          Ursprungligen postat av åheim

          Ja cirkulation från pumpen är livsavgörande och filtermaterialet hjälper till att biologiskt rena vattnet från ammonium och nitrit som uppstår av foderrester och fiskens avfall. Det tar nån månad innan filtermaterialet har byggt en bakteriekoloni som kan hantera avfallet men du har ändå hjälp av cirkulationen att syresätta akvariet under tiden. Eftersom filtermaterialet sen kommer vara ett hem för en bakteriekoloni så ska man vara försikiktig när man rengör det och inte vara för nitiskt och helst i vatten från akvariet. Kampfiskar vill ha en låg cirkulation för dem har stora fenor och klarar inte av starka strömmar i karet. Skaffa gärna lite flytväxter åt honom, det kommer han uppskatta.
          Okej, då sätter jag pumpen på lägsta nivå så han får lite lagom cirkulation och införskaffar mig lite flytväxter. Ska jag slänga i de direkt eller vänta någon månad innan han får dem?

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Det finns ingen anledning att vänta med växter, de ska helst vara med från början. Du får en bättre miljö i akvariet med växter.

            Kommentar

            • mosmos
              • October 2019
              • 11

              #7
              Ursprungligen postat av stefant
              Det finns ingen anledning att vänta med växter, de ska helst vara med från början. Du får en bättre miljö i akvariet med växter.
              Okej, då tar jag en sväng förbi djuraffären efter jobbet så han får lite flytväxter. Tack för hjälpen

              Kommentar

              • mosmos
                • October 2019
                • 11

                #8
                Tack för tipset om flytväxter, han älskar de verkligen!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13127

                  #9
                  Good times
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...