Invånare till 54-liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yaz
    • October 2017
    • 80

    #16
    Ny tanke kring kombo i karet:

    Micropoecilia parae (melanzona red)
    Corydoras hastatus
    Caridina multidentata
    Paracheirodon innesi

    Borde väl funka? (Snälla säg ja)
    Senast redigerad av Yaz; 02 October 2019, 11:47.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #17
      De två översta har jag ingen personlig erfarenhet av. Men den corysen har väl ett mer tetralikt beteende än vad corysar brukar ha, dvs den stimmar/simmar omkring inte bara vid botten. Eftersom du inte bara kan ha några få corysar eller neontetror utan behöver köpa i vart fall ett litet stim av varje så blir det ju många fiskar på samma yta i ett litet kar. Även paramollysarna behöver väl vara några stycken för att må bra. Fundera på om du inte ska ta antingen corysarna eller tetrorna. Det är inte roligt med fisksoppa.

      De fiskar du väljer behöver också trivas med samma vattenparametrar. Corysar är känsliga för salt men mollysar tror jag gillar lite salt i vattnet.

      Kommentar

      • Yaz
        • October 2017
        • 80

        #18
        Ursprungligen postat av Nando
        De två översta har jag ingen personlig erfarenhet av. Men den corysen har väl ett mer tetralikt beteende än vad corysar brukar ha, dvs den stimmar/simmar omkring inte bara vid botten. Eftersom du inte bara kan ha några få corysar eller neontetror utan behöver köpa i vart fall ett litet stim av varje så blir det ju många fiskar på samma yta i ett litet kar. Även paramollysarna behöver väl vara några stycken för att må bra. Fundera på om du inte ska ta antingen corysarna eller tetrorna. Det är inte roligt med fisksoppa.

        De fiskar du väljer behöver också trivas med samma vattenparametrar. Corysar är känsliga för salt men mollysar tror jag gillar lite salt i vattnet.
        På Zoopets artbeskrivning står det att den föredrar sötvatten, även om den också klarar sig i bräckt vatten.

        Ja, den lille malen är väl frågetecknet. Neontetrorna ska ju flytta in först, och därefter paramollysarna.
        Blir tillfälle att fundera lite ytterligare på malen då.

        Kommentar

        • Yaz
          • October 2017
          • 80

          #19
          Och räkorna är ett löfte till sonen.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #20
            Ja, men då kan du väl fundera och se hur det känns! Lycka till!

            Kommentar

            • Yaz
              • October 2017
              • 80

              #21
              Tack så mycket!

              Kommentar

              • Yaz
                • October 2017
                • 80

                #22
                I all min korkade amatörmässighet verkar jag åtminstone göra något rätt - nu har mina röda sakura fått bebisar.

                Kommentar

                Arbetssätt...