Invånare till 54-liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yaz
    • October 2017
    • 80

    Invånare till 54-liters kar

    Är i uppstarten av mitt och 6-åringens sällskapsakvarium på 54 liter och har en fråga.
    Om några dagar ska de första fiskarna introduceras till sitt nya hem och min undran är om denna planerade uppsättning blir OK i ett kar av den här storleken?
    Sägas kan väl att akvariet innehåller ganska mycket växter (inkl. flytväxter), en större och ett gäng mindre stenar samt två small/medium-rötter av mangrove.

    6 platy
    10-12 neontetror
    6 skunk/bågfenspansarmalar
    6 amanoräkor

    Givet ovanstående förutsättningar, tror ni detta funkar?

    Mvh en amatör
    Senast redigerad av Yaz; 01 October 2019, 15:00.
  • Malawiman
    • October 2017
    • 83

    #2
    Jag skulle säga att det fungerar finfint.

    Kommentar

    • Yaz
      • October 2017
      • 80

      #3
      Toppen! Tackar för responsen.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av Yaz

        6 platy
        10-12 neontetror
        6 skunk/bågfenspansarmalar
        6 amanoräkor

        Givet ovanstående förutsättningar, tror ni detta funkar?

        Mvh en amatör
        Jag kan se lite eventuella problem med samansättningen.
        1. Platy är levandefödare och väldigt produktiva så 6st kan inom kort blir 16 för att sen inom ett år bli 26... och dem kan vara alldeles för närgångna och stökiga för att amanoräkorna ska känna sig tillfreds.
        2. pansarmalar kan också eventuellt störa räkorna
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Yaz
          • October 2017
          • 80

          #5
          Tack för feedback!
          Vi ska bara ha Platy-hannar, eftersom jag är amatör och nybörjare så vill jag inte hålla på med yngel.
          Vad gäller malen - finns det nån sort som är mindre och inte alltför komplicerad? Gärna dagaktiv...
          Finns det inga räkor man kan ha med Platy?
          Senast redigerad av Yaz; 01 October 2019, 18:47.

          Kommentar

          • Yaz
            • October 2017
            • 80

            #6
            Får kanske ta och skippa Platy då.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Amano är ju den största räkan och har bästa förutsättningarna att klara av fisk men jag har faktiskt haft amano tillsammans med molly som är ganska lik platy och det var ingen bra kombo. Dem höll sig gömda hela tiden utom ibland efter att ljuset var släckt då dem kunde simma runt lite i karet.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Yaz
                • October 2017
                • 80

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Amano är ju den största räkan och har bästa förutsättningarna att klara av fisk men jag har faktiskt haft amano tillsammans med molly som är ganska lik platy och det var ingen bra kombo. Dem höll sig gömda hela tiden utom ibland efter att ljuset var släckt då dem kunde simma runt lite i karet.
                Det låter ju inte så kul för dem. Nej så vill man inte ha det.

                Kommentar

                • Yaz
                  • October 2017
                  • 80

                  #9
                  En fisk som verkar fin är paramolly/paraguppy. Den lär väl inte vara för stor för amanoräkorna?
                  Sen vad gäller malar så har jag tittat på de små corydoras bondi coppenamensis - skulle dom kunna vara ett alternativ ihop med räkorna? Om man hittar dem i nån butik dvs...
                  Eller kanske salt och peppar-pansarmal?
                  Senast redigerad av Yaz; 01 October 2019, 19:42.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    #10
                    Ser i din profil att du bor i Stockholm. Då kan jag tipsa om att Akvarielagret i Bromma ofta har två storlekar av Amanoräkor att välja mellan. Den större storleken (som visserligen är dyr) bör absolut funka med Platy. Jag har även haft små Amano ihop med Platy utan problem. Det beror mycket på hur många räkor man har också om de vågar sig fram. Ju fler desto modigare. Och inredningen spelar också roll såklart. Sedan kan jag tycka att sex Platy låter ganska mycket i ett så pass litet kar. Särskilt om du har både honor och hanar, då blir de snabbt fler precis som Åheim skriver.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      #11
                      En liten, men ganska känslig, mal som du skulle kunna fundera på längre fram när karet har mognat är otocinclus. Läs på om dem och se om det kan passa er. Man behöver dock ha ett litet stim. Och vara beredd på att stödmata med grönsaker och algtabletter. Tror de corysar du nämnde först blir för stora för ditt kar.

                      Kommentar

                      • Yaz
                        • October 2017
                        • 80

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nando
                        Ser i din profil att du bor i Stockholm. Då kan jag tipsa om att Akvarielagret i Bromma ofta har två storlekar av Amanoräkor att välja mellan. Den större storleken (som visserligen är dyr) bör absolut funka med Platy. Jag har även haft små Amano ihop med Platy utan problem. Det beror mycket på hur många räkor man har också om de vågar sig fram. Ju fler desto modigare. Och inredningen spelar också roll såklart. Sedan kan jag tycka att sex Platy låter ganska mycket i ett så pass litet kar. Särskilt om du har både honor och hanar, då blir de snabbt fler precis som Åheim skriver.
                        Tack för ditt svar! Ja, fiskarna ska inhandlas på Akvarielagret är det tänkt.
                        Vad gäller Platy så hade jag tänkt enbart hannar. Men nu när jag tittade på paramolly så blev jag lite förtjust i den...

                        Räkorna har blivit lite av grejen, 6-åringen och jag har blivit väldigt förtjusta i tanken på dem.

                        Kommentar

                        • Yaz
                          • October 2017
                          • 80

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nando
                          En liten, men ganska känslig, mal som du skulle kunna fundera på längre fram när karet har mognat är otocinclus. Läs på om dem och se om det kan passa er. Man behöver dock ha ett litet stim. Och vara beredd på att stödmata med grönsaker och algtabletter. Tror de corysar du nämnde först blir för stora för ditt kar.


                          Ja, jag har börjat kika på de mindre malarna.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            #14
                            Jag gillar verkligen amanoräkor! De är roliga att titta på och äter även en del alger. Hoppas ni hittar något som funkar!

                            Kommentar

                            • Yaz
                              • October 2017
                              • 80

                              #15
                              Tackar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...