Tvättade sanden för dåligt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SirCapper
    • September 2019
    • 6

    Tvättade sanden för dåligt!

    Visat sig att jag tvättat sanden för dåligt. Tips på smarta sätt tömma 260L snabbast möjligt mottages ödmjukt.
    Senast redigerad av SirCapper; 19 September 2019, 21:28. Anledning: All text kom ej med
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Ett tips är att suga upp sanden med en slang som har lite större diameter medan det fortfarande är vatten i akvariet, så att du suger upp vatten och sand samtidigt.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2875

      #3
      Finns nog inte så mycket smarta sätt. Jag hade tömt karet på vatten, skyfflat över all sand till ena halvan av karet. Sen skopat upp lagom mängd i en hink, sköljt och lagt tillbaka i tomma delen av akvariet och upprepat detta tills alla sand är sköljd.

      Kommentar

      • SirCapper
        • September 2019
        • 6

        #4
        Tack för alla tips! Smart med två slangar, skall testa det nästa gång. Blev till att tömma allt vatten med en slang och hink. Sedan ta upp all sand med dotterns plastspade, tvätta och tillbaka. Tog 5 timmar inklusive inreda.....

        24 timmar senare bra värden och introducerat 4 pansarmalar och en pleco

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2875

          #5
          För ny sand är alternativet med en slang och en ut inte speciellt effektivt och tar grymt lång tid. Beror naturligtvis på hur mycket sand det handlar om. För använd sand kan jag tänka mig att en sådan lösning kanske kan vara gångbar.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13109

            #6
            Pansarmalar kan vara svåra att hålla när botten inte är kultiverad och saknar en bakterieflora. Men hoppas det går bra.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...