Hjälp till miljö för tetra och molly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenn-i
    • September 2019
    • 10

    Hjälp till miljö för tetra och molly

    Ska starta upp ett akvarium på 100l och kommer ha tetror (inte bestämt än exakt vilken sort. Tycker neon tetror är ganska tråkiga eftersom de finns i de flesta akvarium. Så tips på några andra mottages) och mollys (black och gold). Tips på någon mer fisk till denna uppsättning uppskattas med.

    Har tänkt någon sjösten i botten på ca 3-4mm i storlek. Ska ha någon gren och sten och grotta men hur mycket växter och gömställen behöves till dessa fiskar så de ska trivas så bra som möjligt? Hur ska man bygga så de trivs bäst? Mer mot kanterna och lite mer öppet i mitten eller ska man bygga upp mer i mitten eller mot en sida av akvariet? Är det mer en smaksak?
  • Jenn-i
    • September 2019
    • 10

    #2
    Tack för svar. Han jag fick akvariet av rekommenderade grus på 3-4mm. Men har hört att det är svårare att hålla rent. Så ska ta en funderare till. Är inne på citrontårta eller svart fantomtetra. Funderar även på Kilfläcksrasbora för att få in lite mer färg. Kanske byta ut molly mot platy. Har haft tankar på pansarmal eller kanske några räkor till botten.

    Ska kolla runt lite grann på nätet och se vad jag kan hitta som jag gillar. Är det något speciellt att tänka på när det kommer till växter?

    Att man ska göra rent grus och rötter även stenar vet jag om så det ska jag absolut göra. Även rengöra akvariet eftersom det är begagnat och att inte använda några medel vid rengöring.

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #3
      Vad jag har läst så vill mollysar ha hårt och alkaliskt vatten, vissa går till och med att vänja vid saltvatten, medans de flesta tetrorna helst vill ha mjukt och surt vatten. Så hittar du något att byta mollysarna mot så skulle jag välja det istället. Vad gäller bottenmaterial så rekommenderar jag sand (cirka 0,5mm) då många fiskar föredrar det och det är mycket lättare att städa då skräpet lägger sig på ytan istället för emellan kornen.

      Kommentar

      • Jenn-i
        • September 2019
        • 10

        #4
        Ursprungligen postat av Tyko
        Vad jag har läst så vill mollysar ha hårt och alkaliskt vatten, vissa går till och med att vänja vid saltvatten, medans de flesta tetrorna helst vill ha mjukt och surt vatten. Så hittar du något att byta mollysarna mot så skulle jag välja det istället. Vad gäller bottenmaterial så rekommenderar jag sand (cirka 0,5mm) då många fiskar föredrar det och det är mycket lättare att städa då skräpet lägger sig på ytan istället för emellan kornen.
        Har även funderat på palettciklid. Ett par för mycket mer kan jag inte få i. Och med några tetror. Har även funderat på Kilfläcksrasbora. Ja sand har jag funderat på. Även sugen på någon räka kanske om inte nu så kanske i framtiden och vad jag har förstått så är det bättre med sand i sådant fall.

        Kommentar

        • Jenn-i
          • September 2019
          • 10

          #5
          Ursprungligen postat av Malawi_forever

          Finns ju även dvärgciklider som man kan ha i den storlek av kar. Ett par åtminstone. Fjärilciklid kanske? Och då bör du absolut har finare sand.Och som Tyko skriver, lättare hålla rent då allt lägger sig på ytan av sanden.

          https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1
          Har tittat på palettciklider så kanske ett par av dem eller någon kilfläckrasbora. Även funderat på att ev skaffa någon räka och då har jag förstått att sand som är småkornig är bättre. Något speciellt att tänka på till dem? Vad för sand rekommenderas? Hört att vissa använder sig av rustas blästersand till akvarium.

          Kommentar

          • Jenn-i
            • September 2019
            • 10

            #6
            Ursprungligen postat av Malawi_forever

            Palettciklid är en afrikansk ciklid. Dock en relativt fredlig afrikan. Flesta tetror är syd eller centralamerikanska. Paletten blir betydligt större än fjäril. Kan bli 11 cm och kanske inte det bästa valet för ett 100L kar. Jag hade nog hellre gått på någon av dvärgcikliderna från syd eller centralamerika. Om inte fjäril så Kakaduaciklden. Den är inte parbildande utan tvärtom haremparande. Kan para flera honor samtidigt. Så den kan du ha en hane och två tre honor. Blir inte så stor.

            https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143&SOK=1
            Tack för tipset. Så när man väljer fiskar så ska de helst komma från samma geografiska ställe? Trodde det räckte med att titta på att de vill ha samma temperatur och pH värde och storleken så klart.

            Kommentar

            • Jenn-i
              • September 2019
              • 10

              #7
              Ursprungligen postat av Malawi_forever

              Finns ingen lag på det. Men vill man ha biotop så håller man sig i samma region. Oftast mest sannolikt att de vill ha samma förutsättningar för att trivas.
              Så antingen tetra (ev platy), dvärgciklid och pansarmal
              eller rasbora, gurami och räka i uppsättningarna?

              Molly har jag räknat bort då de blir nog för stora för akvariet.

              Ha någon fin sand i botten och lite buskigt med växter och lite sten och rötter som gömställen.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Att fiskar av olika art kommer från samma världsdel betyder inte att dem bör/kan hållas tillsammans. Det viktigaste är att det inte finns en uttalad aggression hos arten när man ska hålla dem i ett akvarium.
                Räkor kan vara svåra att hålla tillsammans med annat än små fiskar, dem blir annars lätt mat och om dem inte blir det så brukar dem hålla sig gömda av rädsla. Jag har mindre tetror med mina räkor och det fungerar bra. Pansarmalar kan nog vara problem också, då dem troligen kommer störa mycket med sitt ständiga bökande över botten.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...