Finns det viktiga fiskar för akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 237
    • July 2019
    • 79

    Finns det viktiga fiskar för akvariet?

    Hej!
    Har precis startat upp ett nytt Juwel vision 260.
    Har gått några dagar nu sedan uppstart och börjar bli dax för att köpa ett stimm med kardinaltetror (eller stavas det cardinaltetra) som får jobba in akvariet lite innan nästa fisk.

    Nu till frågan!
    Finns det någon eller några fiskarter som bör finnas i ett akvarium för att akvariet ska må så bra som möjligt?
    Tex att man bör ha någon mal för alger osv?

    //Ronny
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Nej sugmalar är helt onödiga, kör bara på fisk du vill ha bara för att du vill ha dem!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Det brukar bli alger särskilt i början men i första hand bör man ordna akvariet så att det inte blir så mycket alger. Siamesisk algätare är populär https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270 men man behöver inte ha sådana, och i mindre akvarier går det ju inte heller (om de ska trivas).

      Kommentar

      • 237
        • July 2019
        • 79

        #4
        Ok! Så det behövs tex inga bottenlevande fiskar för att hålla rent där?

        Kommentar

        • 237
          • July 2019
          • 79

          #5
          Ursprungligen postat av stefant
          Det brukar bli alger särskilt i början men i första hand bör man ordna akvariet så att det inte blir så mycket alger. Siamesisk algätare är populär https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270 men man behöver inte ha sådana, och i mindre akvarier går det ju inte heller (om de ska trivas).
          Siamesisk algätare står på listan av fisk som ska köpas. Fin och rolig.

          Kommentar

          • Tyko
            • April 2015
            • 279

            #6
            Tänk på att siamesiska algätare blir stora, min största ligger på över 1,5 dm, de vill också vara några stycken så tänk dig för innan du köper några. Det sagt så håller jag med om att de är väldigt vackra, med sina pärlvita undersidor, och charmiga; mina kommer ofta fram och "smakar" på händer i akvariet eller ligger vid framrutan och tittar ut (som algätare är de rätt värdelösa dock, de föredrar fiskmat och mossan jag försöker odla).

            Är det något jag vill ha i mina akvarium så är det snäckor; malaysiska sandsnäckor för att röra runt i sanden och sedan någon "skräpsnäcka" (tex posthorn) då dessa är duktiga på att äta alger och matrester, de har också en bonus i att de reglerar antalet till hur mycket mat som finns.

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #7
              En trevlig algätare i mitt tycke men som tyvärr sällan nämns i dessa sammanhang är de olika malarna utav Sturisomorna. Själv har jag bara haft Sturisoma Aureum https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=339 och jag tycker de är väldigt bra på att äta alger då det är deras huvudföda. Svårt att tillhandahålla tillräckligt med alger i karet, så tillskott av algtabletter är att föredra. Fotot av fisken på Zoopets artbeskrivning är lite missvisande. En Sturisoma som trivs är väldigt fin och har en kropp med stjärtfena som man kan titta på länge. Helt fredlig gentemot andra fiskar. Låt dig inte skrämmas av de 30 cm i storlek som anger fiskens längd. Min vuxna hane är ca 15 cm i kropp, men med stjärtfenans fenstrålar är 25 cm nog inte omöjligt. Deras kropp är däremot långsmal så dess storlek märks knappt. Arten är väldigt lättlekt, lägger gärna äggen på en ruta där hanen sedan sitter och fläktar. Extra kul då man kan sitta och följa embryots utveckling till färdig fisk. Det svåra är att få ynglen att överleva.
              Litet tips på en trevlig mal om du nu vill ha det
              Senast redigerad av ICC; 13 August 2019, 08:57.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av 237

                Nu till frågan!
                Finns det någon eller några fiskarter som bör finnas i ett akvarium för att akvariet ska må så bra som möjligt?
                Tex att man bör ha någon mal för alger osv?

                //Ronny
                ok, alger är inte skadliga och förbrukar överskottet av näring. Pansarmalar gör nytta då dem bökar efter mat i sanden och håller den ren och syresatt men man måste då ha finkornig sand i akvariet.

                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • 237
                  • July 2019
                  • 79

                  #9
                  Sturisoma Aureum är en väldigt fin mal men vill nog ha en lite mindre mal om det blir någon. Har haft en albino pleco som blev väldigt stor. Hoppa till på natten när den gick upp för att hämta luft och slog i täckglaset

                  Kan man blanda olika sorter pansarmalar? Eller är det bäst att köpa ca 5st av samma sort?

                  Har läst någonstans att siamesisk algätare skulle vara väldigt effektiv
                  Hur snabbt växer dom till 15cm?

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Som svar på den ursprungliga frågan så finns inga viktiga innevånare i akvariet. Finns alltså ingen fisk eller annat som ersätter algskrapa, vattenbyte eller underlättar skötsel eller skapar bättre miljö av betydelse. Vill man ha ett välskött akvarium i balans så får man själv ansvara för detta. När det gäller pansarmalar så kan man ju blanda, men det ser betydligt bättre ut med ett litet stim av samma sort enligt mitt tyckande. Siamensis är väl undantaget när det gäller "viktiga fiskar". Det är den enda fisk som tar penselalger vilket kan vara rätt svårt att bekämpa själv. Men den blir med tiden rätt stor som sagt, även om det tar ett par år eller mer innan den kommer upp i 10cm eller så, är min erfarenhet.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...