Näring i vattnet..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawa900
    • May 2019
    • 23

    Näring i vattnet..

    Hej!

    Har 1mg nitrat och 0 järn i vattnet och undrar om jag skall slå i Tropicas gröna så växterna får lite näring

    Eller gynnas bara algerna då?

    Mina växter ser rätt bra ut tycker jag,men blir kanske ännu bättre med lite näring?

    Mvh Janne
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ursprungligen postat av Kawa900
    Hej!

    Har 1mg nitrat och 0 järn i vattnet och undrar om jag skall slå i Tropicas gröna så växterna får lite näring

    Eller gynnas bara algerna då?

    Mina växter ser rätt bra ut tycker jag,men blir kanske ännu bättre med lite näring?

    Mvh Janne
    Tropica är nog rätt val och vid mycket fisk så väjer man gärna den gula och lite fisk den gröna. Själv klarar jag mig bra utan gödning.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #3
      Du skulle ju kunna trycka ner lite rot-tabletter till svärdsplantan (då de tar mycket av sin näring den vägen) så matar du inte eventuella alger. Sedan om du har eller vill ha räkor eller otocinclus så är lite alger bara bra.

      Kommentar

      • Kawa900
        • May 2019
        • 23

        #4
        Ursprungligen postat av Malawi_forever

        Finns ett bra talesätt. "If it aint broken, dont try to fix it". Som du säger ser ditt kar bra ut och även dina växter. Men man ser inga större fiskar på bilden. Tycker karet skriker efter ett par snygga små scalarer eller nåt som simmar i det fria mellanvattnet. Finns en som är väldigt snygg som kallas Koi Scalar och som hade blivit ursnygga i det kar.



        Blir de för stora så bara byt in dom till min mindre. Affären säger säkert inte nej till sådant byte. Men de växer rätt sakta så du kan njuta att tag av deras skönhet.
        Hej!

        Har varit inne på att skaffa scalarer,dem du tipsar om är jättesnygga,så tack för tipset.

        Mvh Janne

        Kommentar

        • Kawa900
          • May 2019
          • 23

          #5
          Ursprungligen postat av Tyko
          Du skulle ju kunna trycka ner lite rot-tabletter till svärdsplantan (då de tar mycket av sin näring den vägen) så matar du inte eventuella alger. Sedan om du har eller vill ha räkor eller otocinclus så är lite alger bara bra.
          Hej!

          Får bli Jbl växtkula .

          Mvh Janne

          Kommentar

          • Kawa900
            • May 2019
            • 23

            #6
            Ursprungligen postat av åheim

            Tropica är nog rätt val och vid mycket fisk så väjer man gärna den gula och lite fisk den gröna. Själv klarar jag mig bra utan gödning.
            Hej!

            Har skvätt i lite Tropica grön nu,kul att se om det hjälper upp något.

            Mvh Janne

            Kommentar

            • Kawa900
              • May 2019
              • 23

              #7
              Ursprungligen postat av Malawi_forever

              Själv hade jag nog varit mer inne på skapa förutsättningar i bottengrunden med någon form av substrat eller Stratum som stimulera tillväxt, istället för preparat.

              Som denna exempelvis.

              Beställ Bottensubstrat FLUVAL stratum för växter och räkor 8kg på HORNBACH.se! Alltid hög kvalité till ständigt lågt pris. Byggbranschens nöjdaste kunder. Stora byggvaruhus med Drive-in.


              Kosta lite men lär vara riktigt bra.
              Hej!

              Ser spännande ut,tål att tänkas på verkligen .

              Mvh Janne

              Kommentar

              Arbetssätt...