Önskelista till 180 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lavlilocks
    • August 2019
    • 4

    Önskelista till 180 L

    Hej!
    Jag ska köpa ett juwel 180 l Rio och där skulle jag vilja ha:

    2-4 mosaikgurami
    8-10 rosentetror
    8-10 neontetror
    Nån mal eller räka?

    Samt min befintliga ancistrus (vill den ha en kompis?) och 5 st guppy hanar.

    Blir detta för många fiskar?

    Önskar även tips på hur man ska göra flytten från nuvarande 54 liter så smidig som möjligt, vill använda växter och inredning därifrån till det nya.

    Tack på förhand!
  • Ella2006
    • August 2019
    • 17

    #2
    En tumregel är 1 cm fisk per liter men som t.ex neontetror kan man oftast ha ganska många av även i ett mindre akvarie. Det kan kanske bli lite mycket fisk men du skulle kunna ta några färre rosentetror men jag har ingen koll på guramisarna.

    Kommentar

    • Lavlilocks
      • August 2019
      • 4

      #3
      Tack för svar!

      Kommentar

      • cambru

        • September 2008
        • 209

        #4
        I 180 liter skulle jag bara ha en stimfisk med fler individer, dvs 20 st av rosentetra eller neontetra istället för 10 av vardera. Det är en personlig preferens dock, två stim får plats.

        Håller med Malawi om att ett gäng corydoras skulle bli bra. De hålller sig mycket på botten. Men, de rör sig även i hela akvariet utan att konkurrera om simutrymme eftersom de bökar runt bland växter och rötter. De är roliga att se på, ständigt i rörelse.

        De flesta räkor kommer att bli uppätna av guramisarna. Kanske kan de överleva om du hittar några stora men jag skulle inte testa, finns billigare levandefoder...

        Kommentar

        • Lavlilocks
          • August 2019
          • 4

          #5
          Tack så mycket för era svar, ska fundera lite på tetrorna!

          Kommentar

          Arbetssätt...