Juwel Vision 180 - kommer följande firrar att trivas ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • arcticblue
    • July 2019
    • 2

    Juwel Vision 180 - kommer följande firrar att trivas ihop?

    Nyss fick vi två slöjstjärtar vilket resulterade i att vi nu inväntar ett Juwel Vision 180.
    I detta har vi tänkt följande (förutom de 2 befintliga slöjstjärtarna då);


    4 x Kuhliiål (Pangiokuhlii)
    1 par Skäggmunsmal (Ancistrus sp.)
    6-8 Dvärgbotia (Ambastaia sidthimunki)
    1 hane, 2-3 honor Platy(XiphophorusMaculatus)
    12 x Kardinaltetra (Paracheirodonaxelrodi)
    Kommer ovanstående population fungera väl ihop eller är det ngt som behöver ändras alternativt justeras?
    Gissningsvis blir det för många bottenfiskar med 2 x Siamese Algae Eater (Crossocheilus langei)?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag anser att slöjstjärtar är bäst att hålla i ett artakvarium. De äter allt de kommer åt och med tiden blir de stora och likaså munnen. Mina åt mina pansarmalar, dem blev inte jagade men kom dem i vägen så åkte dem ner...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • arcticblue
      • July 2019
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av Malawi_forever
      Siameser kan bli rätt stora. Jag har sett exemplar på 10cm och mer. Inte sällan folk lämnar tillbaka dom eller försöker sälja dom. Men i den storleken är det inte många som är intresserade. Typisk fisk som jag är skeptisk till att man ska sälja till nybörjare eller sällskapsakvarium av mindre storlek. Som vissa malar som folk inte vet kan bli 30 cm.
      Ingen siames mao.

      Ursprungligen postat av Malawi_forever
      Ancistrus är lugnt. Men köp de allra minsta. De är bäst på städa alger. Ju större de blir ju sämre på äta alger. Då börjar de istället ta foder.
      Det verkar finnas flertalet olika Ancistrus:ar, vissa större, vissa mindre (typ mellan 10-30cm). Gissar att du tänker att man väljer en sort som blir 'liten' samt som är så liten som möjligt vid inköp. L144 verkar populär.

      Ursprungligen postat av Malawi_forever
      Botia är känsliga för kallt vatten och får lätt pricksjuka då. Se till att ha minst 27 grader i vattnet om du ska ha Botia.
      Har förstått att Botior är känsliga för 'kallt' vatten.
      Slöjstjärt (Carassius auratus auratus) 18-25°C
      Kuhliiål(Pangio kuhlii) 21-26°C
      Skäggmunsmal (Ancistrus sp.) 22-27°C
      Dvärgbotia (Ambastaia sidthimunki) 20-28°C
      Platy (Xiphophorus Maculatus) 18-25°C
      Kardinaltetra (Paracheirodon axelrodi) 23-28°C
      Givet temp-rekommendationerna ovan bör sweet spot teoretiskt vara 25°C, men kanske är Botiornas behov större så att 26-27 är att föredra?

      Ursprungligen postat av Malawi_forever
      Sen är det en blandning mellan sydamerikanare och asiater. Men bryr man sig inte om biotop så kan de gå i relativt samma vatten. Mjukt. Asiaterna kan dock gå både mjukare och varmare oftast än Sydamerikanare.
      Målet är ett välfungerande sällskapsakvarium med lite liv i, därav valet av dvärgbotiorna.

      Ursprungligen postat av Malawi_forever
      Slöjstjärtar hade jag bytt ut mot några snygga scalarer. Två par. De växer långsamt i små kar och blir då inte lika stora som i det vilda. Finns dessutom i väldigt många odlade färger.
      Instämmer, men eftersom dessa redan finns och har blivit en familjemedlem av dottern är det lite känsligt. Än så länge är slöjisarna endast 5cm så de bör inte störa. Men visst, på sikt kan dom bli för stora och då får dom hitta ett annat hem... kanske har även dotterns intresse svalnat då.

      Kommentar

      Arbetssätt...