Växtproblem och en par döda fiskar i mitt 2 månader gamla akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundqvist
    • July 2019
    • 6

    Växtproblem och en par döda fiskar i mitt 2 månader gamla akvarium

    Hej.

    jag har precis kommit igång med mitt första akvarium, bortsett från ett 40L för 20 år sedan drygt, och har haft lite problem med växter som inte klarar sig så bra.
    två plantor har jag redan slängt bort och fyra till verkar vara på repet tyvärr.
    jag har ett eheim aquastar 96 med allt original fortfarande, och rätt många fiskar eftersom jag inte förstod bättre och tyckte akvariet var jättestort osv..
    20 neontetra, en kampfisk 3 scalare (4 från början, tänker att jag bör skaffa en ny kompis för att komplettera paret?) 1guppy, från början 6 och 10 räkor bor det i det just nu iallafall.

    jag byter vatten varje helg ca 20% och har rengjort filtret en gång en månad efter uppstart och tänkte göra det imorgon igen.
    matar sparsamt, men känner mig lite oklar på hur mycket som är lagom än.
    skaplig cirkulation, även om pumpen är riktad mot bakre väggen, och 25-26˚C i vattnet hela tiden, ljus ca 8H per dag.
    lite alger får jag, men inte mer än att det blir lite fläckar på glaset, men misstänker att det är för att jag har för många fiskar och för få växter, delvs därför vill jag ha de jag har levande och växande så klart.

    jag har bra koll på nitrit och kollar även nitrat och ph eftersom det är de dropptester jag rekommenderats.
    nittat ligger nu före den här veckans vattenbyte på 10-15ppm, och nitriten är på under 0,025ppm.

    Bifogar en bild på hela akvariet samt två på de skadade växterna. Den låga i framkant, hemiographis colorata, har jag haft sen start, men några blad har hela tiden sett ut som på bilden och sen lossnat. Den långa i bakgrunden, Althernanthera rosaefolia, är andra uppsättningen jag har som så att säga bara ser ut att spricka sönder i bladen och sen bli en helt kal stam. På Arken zoo sa de att växter bara kan göra så ibland, köp nya och prova med tills det funkar bättre.
    jag har tetra crypto gödningstabletter som jag stuckit ner i substratet bredvid plantorna enligt doseringen på förpackningen, och tetra plantamin gödning som jag haft i vid varannat vattenbyte (halva månadsdosen enligt flaskan).

    vad jag förstår så är det inte så konstigt med så många döda fiskar på den här tiden, stämmer det?
    bör jag köpa en till scalare så att de blir två par, eller klarar de sig på tre?
    Guppyn får nog tyvärr lämnas åt sitt öde, för det känns aldeles för trångt ändå, men scalarerna vlill jag inte ge upp.

    och är det någon som har nån ide om växterna? Jag vill gärna ha de röda bladen i akvariet för utseendets skull, men lever de inte utan bara skräpar ner så är det ju ingen ide. Och jag fattar inte alls vad som kan vara fel.

    Karet i sin helhet

    hemiographis colorata

    Althernanthera rosaefolia


    mvh
    patrik, nybliven entusiast
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Tycker att karet är för litet för scalarer, övriga fiskar mm. tycker jag passar. Att göra rent filtret en gång i månaden är för ofta, ifall det är planen. Även om filtret är litet borde det kunna gå längre än så för att bibehålla nyttobakterier. Vattenbyten kan ökas till ca. 40%/veckan, iaf. med nuvarande mängd fiskar.
    Alternathera kräver lite mer och kan vara knepig i ett akvarium utan bra belysning, CO2 osv. Hemiographis colorata är ingen akvarieväxt, så den kan man nog också utesluta. Det finns lämpligare växter som är mindre krävande, t.ex. svärdsplantorna som du har. Vet inte vad det är för grus och om det kan innehålla något mindre bra? Ser i vilket fall rätt grovt ut för att passa alla växter.

    Kommentar

    • Fiskburken
      • March 2019
      • 198

      #3
      Se min kommentar i: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...87#post2405387

      Kommentar

      • Lundqvist
        • July 2019
        • 6

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Tycker att karet är för litet för scalarer, övriga fiskar mm. tycker jag passar. Att göra rent filtret en gång i månaden är för ofta, ifall det är planen. Även om filtret är litet borde det kunna gå längre än så för att bibehålla nyttobakterier. Vattenbyten kan ökas till ca. 40%/veckan, iaf. med nuvarande mängd fiskar.
        Alternathera kräver lite mer och kan vara knepig i ett akvarium utan bra belysning, CO2 osv. Hemiographis colorata är ingen akvarieväxt, så den kan man nog också utesluta. Det finns lämpligare växter som är mindre krävande, t.ex. svärdsplantorna som du har. Vet inte vad det är för grus och om det kan innehålla något mindre bra? Ser i vilket fall rätt grovt ut för att passa alla växter.
        Det är ju inte så bra om det är för litet, men kan förstå det med tanke på hur stora de blir.
        får fundera på hur det ska lösas, Arken zoo lär väl inte ta tillbaka dem direkt.

        då väntar jag längre med filterrengöring och byter mer vatten från nu så får vi se vad det ger.
        men varför större vattenbyten om be nitrat och nitrit ligger på bra nivåer? Man vill ju veta varför så man lär sig också.

        gruset är ett 4-6mm akvariegrus från imazo. Skulle passa ypperligt sas det i affären iaf.
        frågade utryckligen om det var för grovt för vissa växter men det skulle inte vara något problem alls.

        då skippar jag de växterna och byter mot något mer lätthanterligt istället.
        märkligt att sälja colorata som alvariext isåfall, men de är ju fina och håller ett tag så lite klirr i kassan antar jag..

        Tack så jättemycket för svaren.
        mvh
        Patrik
        Senast redigerad av Lundqvist; 19 July 2019, 10:09.

        Kommentar

        • Lundqvist
          • July 2019
          • 6

          #5
          Kanske en dum fråga, tror inte så mycket på det själv, men kör ändå utifall att.

          Scalarerna äter räksticks föresten, kan det vara orsaken till att en av dem dog?
          såg en stoppa i sig tre stycken samtidigt en gång, och även om de såklart bryter ner dem kanske en kan hamna på tvären och göra skada?

          jag lägger ner dem på bottnen istället för att släppa i numera, men de plockar upp från bottnen om de hittar dem före räkorna.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            En nitritspik kan ju drabbat initialt? Fem döda guppy låter ju märkligt, så något fel med vattnets parametrar låter troligt i mina öron. Mängden vatten vid delvattenbyte kan man så småningom kanske avgöra beroende på fisklast, algproblem, filterkapacitet etc. Men i ett relativt litet kar med begränsad filterkapacitet så känns i vilket fall 25% i veckan som ett minimum för att hålla nere restprodukter mm. och ha ett stabilt vatten. Dom första månaderna hade jag dock bytt mer än 25%. Räksticks har jag ingen koll på förresten, men scalarer är ibland för glupska..

            Kommentar

            • Lundqvist
              • July 2019
              • 6

              #7
              Tack.

              jag har kört jbl:s droptester en gång i veckan så tror inte jag haft någon spik, men de kanske kan vara så korta så de inte märks? Men guppysarna har gått hädan i en jämn takt över tidenjag haft dem, så jag har nog tänkt att kampfisken och de inte går ihop, även fast jag inte sett något särskilt aggresivt beteende från nån av dem.

              Större byten för att vara på den säkra sidan helt enkelt då. Låter vettigt, så klart.

              Kommentar

              • Lundqvist
                • July 2019
                • 6

                #8
                Ursprungligen postat av Malawi_forever

                Du kanske ser problem som inte finns där egentligen?

                hemiographis colorata är ingen utpräglad vattenväxt och har kort livslängd under vatten. Svår växt att bli bra i akvarium.

                För Althernanthera rosaefolia ska trivas och får röda blad så måste den har väldigt mycket ljus och gärna CO2. 8 timmar ljus är på tok för lite för den.

                Så det är inte de två lättaste plantorna till att få trivas. Gällande dina guppy kan det vara så¨enkelt som en sändning dålig fisk.Prova köp fisk från en annan handlare.

                Skaffa en Ancistrus mal så håller den ordning på dina alger. Köp den minsta du kan få tag i. De små är bättre än de stora på rensa alger. Öka ljustiden till 12 timmar. 8 är alldeles för lite för dina växter. Algväxten kan öka men det lär du inte märka efter några dagar efter du skaffat ett ancistrus mal. De är rena industridammsugaren på alger när de är små.
                Tack.

                Så kan det ju vara, att det är en dålig sändning, den sista lever och frodas iaf.
                men man vill ju helst att det ska vara något man kan påverka som gör att det blir som det blir.

                jag har slängt bort coloratan, har ljuset på längre och gör större vattenbyten nu.
                får fundera lite på mal, än så länge inga större algproblem, och jag tänker att jag vill se hur det balanserar sig innan jag börjar bekämpa tillväxten.
                men det kanske är dumt tänkt?

                och för de som är intresserade så har jag också kommt över ett 375L kar som Scalarerna ska få flytta till när de växt på sg lite och jag känner mig redo för att gå upp en storlek. Måste köpa ett filter, nya lysrör och bottensubstrat som minst innan det går att komma dit och kanske co2-anläggning, så man kan ha fler finare växter.

                Men dit känns det inte som så bråttom än. Scalarerna lär ju klara sig ett tag i det lilla karet åtminstone?

                Tack för alla svaren
                mvh

                Kommentar

                • Lundqvist
                  • July 2019
                  • 6

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malawi_forever

                  30% vattenbyte per vecka räcker för kar med mjukt vatten. Inte mer. Det höjer bara PH värdet onödigt mycket vid varje byte. Kan stressa fiskar och växter. En gång i halvåret kan du göra ett större. Kan rekommendera två JBL E702 filter till ett 375 liter. Får du bra rening och genomströmning. Följer med flera tillbehör i forma av utblås. Du kan ha en stråle eller ett långt rör med hål så du får jämnare utblås och mer som rinnande vatten. Har du en Hornbach i närheten så har de JBL:s filter. De har väldigt bra priser på dom. Får dubbelt så mycket för pengarna som för ett Eiheim.
                  Ja ingen tvekan om att vi har mjukt vatten iaf. Nu har jag bytt ungefär 25L de senaste veckobytena, och om jag räknar och höftar lite för innehåll i akvariet så är det hyfsat nära 30%.

                  tack för tipsen!
                  jag har kikat på fluvalfilter, mest för att de finns lokalt att köpa.
                  har tyvärr inget hornbach i närheten, men det lär väl gå att beställa.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...