Filterinsats Eheim Pro 300

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawa900
    • May 2019
    • 23

    Filterinsats Eheim Pro 300

    Hej!

    Jag gör rent eller byter ut det vita filtervaddet vid vattenbytet.

    Häller sedan ut allt "bös" ur filterbehållaren men gör inget åt resten av filterkassetten.

    Skulle jag kunna doppa filterkassetten i akvarievatten som jag tömt ur och på så sätt få bort ändå mer "bös" från kassetten eller tar jag då bort mycket av bakteriekulturen?

    För som det är nu så kommer det lite "bös" ur mitt strilrör vid uppstarten av filtret vilket säkert är från kassetten.

    Mvh Janne
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Med ytterfilter är det alltid så att när filtret gått ett tag så byggs det upp smuts i slangar mm. och när du startar filtret efter rengöring så spottar den ut beläggning som släpper från slangar och det är normalt. Men visst kan du doppa alla filter i akvarievatten för att få bort bös, det är inget som kommer störa bakteriefloran nämnvärt!

    Ett tips är att sätta på en filterpatron på insuget så kommer böset i filtret att minska drastiskt!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kawa900
      • May 2019
      • 23

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Med ytterfilter är det alltid så att när filtret gått ett tag så byggs det upp smuts i slangar mm. och när du startar filtret efter rengöring så spottar den ut beläggning som släpper från slangar och det är normalt. Men visst kan du doppa alla filter i akvarievatten för att få bort bös, det är inget som kommer störa bakteriefloran nämnvärt!

      Ett tips är att sätta på en filterpatron på insuget så kommer böset i filtret att minska drastiskt!
      Hej åheim!

      Tack så mycket för svaret och tipset om filterpatronen.

      Mvh Janne

      Kommentar

      Arbetssätt...