Förslag på fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SomeoneFishy
    • July 2019
    • 3

    Förslag på fiskar

    Jag är ganska ny på det här med akvarium, vi köpte ett enkelt begagnat kar, inklusive allt och det har fungerat bra (ca 6 månader).
    Vårt akvarium är på 60 liter och befolkas av en hoper endlers och ett par ancistrus malar med yngel, samt några små snäckor ("skräpsnäckor"). Eftersom att malarna nu förökat sig, och antagligen inte tänkt sluta med det, så funderar vi på att skaffa ett till akvarium och dela på föräldrarna.

    Frågan gäller då vad man kan släppa i för fler sorter i karet! Vi kommer att köpa nån sorts räkor i alla fall, har inte bestämt vilken sort ännu, men nån ny sorts fisk vore också trevligt - särskilt när vi utökar med ett akvarie till! Favoritfiskarna är ju malar men jag antar att man inte ska ha fler än en sort av dem?

    Vi vill inte ha någon svår sort, dvs ingen som lätt kan bli sjuk, aggressiv eller liknande. Och självklart inga som kommer äta upp de som redan bor däri!

    Ge gärna förslag på sorter, helst sådana ni själva har erfarenhet av!
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    #2
    Hur stort tänker ni er?

    Kommentar

    • Jenny_E
      • July 2004
      • 661

      #3
      Jag vet inte hur det är med flera arter l-malar. Det verkar förekomma i alla fall. Men tex corydoras (pansarmalar) funkar fint med ancistrus. Finns ett antal arter och även en mer frisimmande, pygmé.

      Någon tetra? Finns hur många som helst, i dagsläget har jag klassikern kardinaltetra, mycket färg. Gillar sorgmanteltetra också. Kilfläcksrasbora är istället från Asien men sådana jag alltid tittat på men aldrig haft.

      Kommentar

      • SomeoneFishy
        • July 2019
        • 3

        #4
        Ursprungligen postat av Jenny_E
        Hur stort tänker ni er?
        Tack för ditt svar! Än så länge är det bara lösa planer för det andra akvariet, men större än det vi har blir det i alla fall (så 60 liter+).

        Jag tittade närmare på några av pansarmalarna och de låter jättebra, och dvärgpansarmalen var riktigt söt! Att de är lite sämre städare och gärna simmar runt passar ju bra då ancistrus malarna alltid sitter som klistrade mot någon yta...

        Alla tre tetror var väldigt fina, de skulle nog inte gilla det ljusa akvariet vi har nu men i det andra kan vi satsa på att ha det mörkare. Men jag undrar - Kilfläcksrasboran ville ha lågt vattenstånd, max 15 cm. Skulle inte det bli ett problem för växter och andra fiskar? Det skulle vara ett bra tillfälle att ha vackra flytväxter som man annars sällan ser i välfyllda akvarier, men jag har aldrig sett nåt akvarium med så lite vatten i.

        Kommentar

        • Jenny_E
          • July 2004
          • 661

          #5
          Ursprungligen postat av SomeoneFishy

          Tack för ditt svar! Än så länge är det bara lösa planer för det andra akvariet, men större än det vi har blir det i alla fall (så 60 liter+).

          Jag tittade närmare på några av pansarmalarna och de låter jättebra, och dvärgpansarmalen var riktigt söt! Att de är lite sämre städare och gärna simmar runt passar ju bra då ancistrus malarna alltid sitter som klistrade mot någon yta...

          Alla tre tetror var väldigt fina, de skulle nog inte gilla det ljusa akvariet vi har nu men i det andra kan vi satsa på att ha det mörkare. Men jag undrar - Kilfläcksrasboran ville ha lågt vattenstånd, max 15 cm. Skulle inte det bli ett problem för växter och andra fiskar? Det skulle vara ett bra tillfälle att ha vackra flytväxter som man annars sällan ser i välfyllda akvarier, men jag har aldrig sett nåt akvarium med så lite vatten i.
          Hmm, jag har tolkat det som att 15 cm bara gäller för ren odling.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13117

            #6
            Ursprungligen postat av SomeoneFishy

            Tack för ditt svar! Än så länge är det bara lösa planer för det andra akvariet, men större än det vi har blir det i alla fall (så 60 liter+).

            Jag tittade närmare på några av pansarmalarna och de låter jättebra, och dvärgpansarmalen var riktigt söt! Att de är lite sämre städare och gärna simmar runt passar ju bra då ancistrus malarna alltid sitter som klistrade mot någon yta...

            Alla tre tetror var väldigt fina, de skulle nog inte gilla det ljusa akvariet vi har nu men i det andra kan vi satsa på att ha det mörkare. Men jag undrar - Kilfläcksrasboran ville ha lågt vattenstånd, max 15 cm. Skulle inte det bli ett problem för växter och andra fiskar? Det skulle vara ett bra tillfälle att ha vackra flytväxter som man annars sällan ser i välfyllda akvarier, men jag har aldrig sett nåt akvarium med så lite vatten i.
            Pansarmalen är en utmärkt städare! Den äter inte alger (och alger är inte skadligt utan motsatsen faktiskt) men den håller däremot botten ren och syresätter den med sitt bökande och det är en mycket mer betydelsefull städning! Och sen som Jenny E tolkade det så är det bara vid lek av kilfläcksrasboran man sänker vattennivån till ca 15 cm!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • SomeoneFishy
              • July 2019
              • 3

              #7
              Ursprungligen postat av åheim

              Pansarmalen är en utmärkt städare! Den äter inte alger (och alger är inte skadligt utan motsatsen faktiskt) men den håller däremot botten ren och syresätter den med sitt bökande och det är en mycket mer betydelsefull städning! Och sen som Jenny E tolkade det så är det bara vid lek av kilfläcksrasboran man sänker vattennivån till ca 15 cm!
              Då förstår jag, omvänt så låter det som ett enkelt sätt att kontrollera antalet fiskar i karet.. Sonen gillade verkligen kilfläcksrasboran så den ska vi titta efter.
              Just dvärgpansarmalen hade fått några kommentarer om att de inte var lika effektiva som de andra pansarmalarna, men några bottenstädare (oavsett effektivitet) låter i alla fall bra!

              Tusen tack för svaren!

              Kommentar

              • Fiskburken
                • March 2019
                • 198

                #8
                Han menar väl att bottenmaterialet syresätts, inte vattnet.

                Kommentar

                • Jenny_E
                  • July 2004
                  • 661

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malawi_forever

                  Det där lät ännu märkligare. Bottenmaterialet är sand. Hur kan det syresättas?
                  Nu tycker jag förvisso att de mest bökar runt ovanpå sanden, men i den mån de faktiskt rör om i bottenmaterialet kommer det ju mer vatten och därmed syre, vilket gynnar nedbrytningen.

                  Kommentar

                  • Fiskburken
                    • March 2019
                    • 198

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malawi_forever

                    Det där lät ännu märkligare. Bottenmaterialet är sand. Hur kan det syresättas?
                    Syre kommer ner mellan sandkornen och påverkar balansen mellan anaeroba och aeroba bakterier. Till vilken grad det är en positiv sak låter jag vara osagt, denitrifikation görs av fakultativt anaeroba bakterier som klarar sig oavsett. Letade en halvtimme efter någon typ av förklaring av varför det anses positivt att bottenmaterialet är syresatt men det får vara. Skall jag gissa så vore det att den kemiska reaktionen inne i bakterien med syre frigör mer energi och leder till högre ämnesomsättning och således snabbare denitrifikation, men det finns möjligen andra biokemiska processer av intresse här.
                    Senast redigerad av Fiskburken; 03 August 2019, 03:49.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...