Vad är egentligen ett högt nitritvärde?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • åheim
    svarade
    Hej! Olika fiskar klarar olika hög koncentration av nitrit därför kan man inte sätta gränsen när det börjar bli dödligt. Man ska titta på fisken hur den uppträder, ligger de vid botten eller ytan och flåsar så är det tecken på att det är fara för att de ska dö eller få permanenta skador. Har du mätbara eller höga värden av nitrit så är det matstopp som gäller och så är det bra att tillsätta en bakteriekultur, ett par msk salt i vattnet lindrar nitritens skadeverkningar. Endast i nödfall bör man göra vattenbyten, alltså om fisken mår dåligt och då med tillsats av en bakteriekultur.

    Filter, bottensubstrat ska vara i fred! Maten är orsaken till nitrit så var sparsam!

    Lämna en kommentar:


  • Serenity
    startade ett ämne Vad är egentligen ett högt nitritvärde?!

    Vad är egentligen ett högt nitritvärde?!

    Jag ser andra skriva att de har 0.8 mg/l men folk skriver att det inte är mycket för nystartat och de inte ska göra vattenbyten. Folk har här skrivit 1.0mg/l kräver åtgärder.

    I mina dropptester från JBL så skrivs det i instruktionerna att redan 0.2 mg/l är dödligt för vissa fiskar.

    Så här sitter jag som ny och undrat vad som egentligen gäller?!

    Jag har två rätt nystartade akvarium.

    1. Juwel Trigon 190l hörnakvarium
    Det har varit igång i 5 dagar med JBL Biotopol vattenberedning och JBL Denitrol som startbakterier där vi dagen efter stoppade i 6st Platy.
    Idag: 0 ammoniak, 0 nitrit, 0 nitrat, 7pH
    Fiskarna ser ut att må bra.

    2. 54l
    Det har varit igång sedan 14 juni. Samma sak JBL Biotopol vattenberedning och JBL Denitrol som startbakterier MEN vi tog rådet att inte stoppa i fiskar förrän 1v efter. Det fungerar inte med JBL Denitrol bakterierna för de behöver fiskar (ammonium/ammoniak). Så följden blev ett ökat nitritvärde och vi kunde inte sätta i fiskar så vi fick göra vattenbyte o sen i med bakterier igen och så i med fiskarna 23 juni (6st Platy + 2 yngel vad vi kan se + 4 tigersnäckor sen igår).
    Så akvariet har varit igång sen 2 veckor med 50% vattenbyten efter 1v och fiskar.
    Idag: 0 ammoniak, 0.1 nitrit, 1 nitrat, 7pH
    Fiskarna ser ut att må bra.

    Ska jag göra vattenbyte på 54l när nivån på nitrit är 0.1?
    Vad vill man ha för Nitratvärde i ett "cyklat" akvarium?
    Ska jag föra över fler fiskar till 190l för att skona 54l? Eller bara i med mer bakterier för att nitritvärdet ska bli 0 i 54l?

    Om jag gör vattenbyte och slammar sanden i 54l som är 2v gammalt känns det ju spontant fel då jag tar bort bakterier så vad är EGENTLIGEN ett högt nitritvärde?

    Fiskaffären sa att jag kunde sätta i malar och så men jag vill inte sätta i något mer förrän jag vet att båda karen är stabila... Så vad är stabila värden?

    Hoppas någon svarar och inte bara läser för jag behöver expertis när jag läser så många olika saker dels på nätet och även i instruktionsböcker för tester m.m. som är motstridiga!

    Tack på förhand!

Arbetssätt...