54L akvarium med slöjmal och körsbärsräkor & krabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DonNico
    • June 2019
    • 24

    54L akvarium med slöjmal och körsbärsräkor & krabbor



    Hejsan alla!

    jag har införskaffat mig ett 54l och 1 10l akvarium, började med 10l och där gick ett par räkor jag köpt från butik, 2 blåa 2 gula (kan ej latinskt namn) iaf alla levde och simma runt. efter ett tag införskaffade jag ett 54l med välvdruta 1 slöjmal ca 15körsbärsräkor, massvis med växter och givetvis dom 2 blåa och 2 gula räkorna. efter ca 1 vecka började dom blåa dö av och nu har dom gula dött samt 1 körsbärs. dom käkar bra och simmar omkring som inget hänt? jag undrar vad detta kan bero på. var jag för ivrig med att stoppa in alla räkor i det nya akvariumet? kan det varit när nya växter blivit installerade? dem kommer ju från akvariebutikernas tankar? då räkorna dött ser det ut som dem ska byta skal, är det vanligt att skalbyte gör att dom dör när dom inte kommer ut från den gamla ömsningen? ska idag iväg med ett vattenprov till närliggande butik för att se så värdena är bra. har dock följt alla instruktioner med näring m.m när jag startade akvariet. lät det gå någondag innan djuren tillsattes.

    ca 25grader i tanken, idag har jag även tillsatt en till pump(den från 10l) med extra syretillsättning. kan detta göra skillnad? tyckte att pumpen som jag fick till 54l verkade jävligt trött, men den gjorde så vattnet strömmade.

    bild på burken = https://imgshare.io/image/20190628-091444.StGbj

    tacksam för svar.


    uppdatering : Förhöga nitrat värden, bytt 70% i med alla vätskor provade igen. ska man imorgon innan nästa vattenbyte ta en sticka och köra eller rekommenderar ni att köra efter ytterligare ett vattenbyte
    Senast redigerad av DonNico; 28 June 2019, 18:13.
Arbetssätt...