Råd om invånare och insättningsordning till Juwel Trigon 190l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Serenity
    • June 2019
    • 12

    Råd om invånare och insättningsordning till Juwel Trigon 190l

    Hejsan!

    Efter mycket sökande av information och kollande på fiskar och akvarium ute så har vi bestämt oss för att starta upp ett liv med fiskar, malar, räkor och snäckor. Vilket alla i familjen ser fram emot!

    Men... jag måste dubbelkolla med alla kunniga här inne först för jag vill att alla i akvariet ska ha det bra och vi utanför med.

    Så detta har vi tänkt oss men vi tar tacksamt emot råd och tips!

    Akvarium: Juwel Trigon 190l

    Malar:
    - Röd Häxmal 'Rineloricaria sp. red lizard Catfish' L010a. Hur många?
    - Corydoras någon sort. Hur många?

    Räkor:
    - Någon cardina sort 6st
    - Någon neocardina sort 10st

    Snäckor:
    (Har inte bestämt oss vilka riktigt men funderar på några/någon av följande)
    - Tigersnäcka
    - White Wizard
    - Posthorn
    - Malaysisk sandsnäcka
    - Eventuellt om det behövs Anentome Helena

    Fiskar:
    - Kardinaltetra 10st
    - Guppy eller Endlers Guppy, 1 hane och 2-3 honor
    - Platy 1 hane och 2-3 honor
    - Svärdbärare 1 hane 1 hona
    - Gurami 1 hane 1 hona

    Följdfrågor:
    Guppy är fin med sina slöjfenor men tycker också Platy tillför mycket annat så vill helst inte ha antingen eller. Jag är rädd för att de ska överbefolka akvariet så därför tänkte jag att Gurami kanske kunde hålla nere ynglena lite. Jag tänkte inreda med växter som skydd så en del kan överleva naturligt. Men Gurami verkar inte vara så snälla fiskar har en del skrivit. Vill ju inte att de ska ge sig på de fullvuxna fiskarna i akvariet också. Finns det någon Gurami som är snällare? Har inte läst att folk haft så mycket problem med Marmorgurami och det hade verkligen varit fint med någon större fisk som den i akvariet också.

    Sen förstår vi att akvariet ska befolkas LÅNGSAMT över en Lååååååång tid (flera månader) men listan ovan är vår vision. Vi undrar också i vilken ordning ska vi sätta in ovanstående Malar/Räkor/Snäckor/Fiskar över tid?

    Kan man sätta in i en speciell ordning för att det ska bli mer harmoni mellan vissa fiskar? Klarar någon ett uppstartat nytt akvarie (2v med växter, vattenberedningsmedel och vattenbakterier i flaska) bättre än någon annan?

    Tack på förhand! Vi uppskattar all hjälp vi kan få!
  • Joppe_k
    • September 2018
    • 4

    #2
    Hej! Ser att du inte fått några svar ännu. Jag är långt ifrån någon expert, men jag ska dela med mig av vad jag vet iaf.

    Räkor: Cardina och Neocardina räkor gillar olika typ av vatten. Har för mig att cardina ska ha mjukt vatten och generellt sett är svårare att sköta. Mitt tips är att bara skaffa en typ av räka och då en neocardina variant. Körsbärsräkor är ju fina tycker jag.

    Malar: Vet inget om häxmal, men Corydoras är stimfiskar och trivs bäst i grupp. 5+ st?

    Kommentar

    Arbetssätt...