Behöver lite råd ang malawi-akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • statisk
    • May 2019
    • 4

    Behöver lite råd ang malawi-akvarium

    Nu har jag precis fått avliva en av mina ciklider efter ett nitrit-utbrott.
    mitt akvarium är 350l juwel rio, och det bor nu 15 ciklider och en mal på 10cm. Malen är nyinflyttad efter att jag fick bort nitriten.
    (akvariumet startades för ca 7 veckor sen.)

    Jag har som ni förstår fått göra en hel del vattenbyten och mätt värdet på vattnet kontinuerligt med JBL scan stickor.
    Alla värden står nu på grönt, och jag är lite rädd för att min ciklid var sjuk av något annat än nitriten. Det känns logiskt att den dog av stressen av alla vattenbyten osv, med tanke på att det var i samband med det den blev dålig men jag är orolig ändå. Den blev bara loj helt plötsligt, magrade ur och till sist så orkade den inte ens simma

    Hur som helst! Jag vill ha hjälp med att skapa världens bästa miljö för mina kvarvarande fiskar! Jag kommer bara ha malawimix och lite senare en till mal (hona).
    just nu finns, förutom fiskar, en jättestor rot, en kokosnöt med tre stora hål, ett kermaikrör och en stor kalksten. Lite dekorativa stenar också.fattas det något tycker ni?

    vattnet är lite färgat av roten tyvärr, samt ganska grumligt. Kan jag göra något åt grumligheten? Värdena är som sagt bra annars i vattnet så jag förstår inte vad det beror på. Jag har också en protein-hinna på ytan och köpt en syresten för att åtgärda det.

    Jag upplever fiskarna lite flåsiga. Är det jag som oroar mig i onödan, eller är det något jag missar?

    Jag kommer utgå helt utifrån er expertis, när jag googlar så blir jag bara mer förvirrad och orolig.

    Förlåt för långt inlägg, men jag har gett mig fan på att mina fiskar ska må bra nu!
    Senast redigerad av statisk; 25 May 2019, 18:28.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ha många stenar som bildar gömställen. Är fiskarna flåsiga och det inte är nitrit beror det ofta på att dålig syresättning av vattnet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • statisk
      • May 2019
      • 4

      #3
      Hej igen Kjell! Vad snäll du är som tar dig tid och svarar oss nybörjare!

      alla filter samt pump som jag har kom med akvariumet jag köpte. Googlade mig fram till att pumpen skulle pumpa 1000l/h, fattar inte vad det betyder men är det okej? Om jag ska köpa en till (har läst mig till att många gör det), ska jag då bara köpa en pump eller ska jag ha filter med? Eller följer alltid filter kanske?

      Ska köpa fler stenar. Jag gillar dom vita kalkstenarna, kan jag köpa några fler såna eller riskerar åh bli för högt i vattnet då?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av statisk
        Hej igen Kjell! Vad snäll du är som tar dig tid och svarar oss nybörjare!

        alla filter samt pump som jag har kom med akvariumet jag köpte. Googlade mig fram till att pumpen skulle pumpa 1000l/h, fattar inte vad det betyder men är det okej? Om jag ska köpa en till (har läst mig till att många gör det), ska jag då bara köpa en pump eller ska jag ha filter med? Eller följer alltid filter kanske?

        Ska köpa fler stenar. Jag gillar dom vita kalkstenarna, kan jag köpa några fler såna eller riskerar åh bli för högt i vattnet då?
        Hej!
        Om du ska hålla ungefär det antal fiskar du har just nu så klarar ditt nuvarande filter av filtreringsbiten, men det kan vara bra att öka cirkulationen i akvariet, och då kan man använda sig av en streampump/cirkulationspump typ den här https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...amon-3500.html så att akvarievattnet och bottensubstratet syresätts effektivt! Vill du däremot öka antalet fiskar så bör du öka på filtreringskapaciteten och då kan man bygga en egen filterlösning om man är lite händig och gillar att bygga själv, eller så kan man köpa ett färdigt filter och då är ju fluval fx6 ett bra filter då det är bland de kraftigaste på marknaden och mycket tillförlitliga.

        De flesta malawiciklider lever bland klippbiotoper och då bör man försöka efterlikna det genom att kolla in deras habitat och sen är det bara att skaffa en drös med fin sten (gillar du kalksten så behöver du inte oroa dig att ph blir för högt) och börja bygga...
        Senast redigerad av åheim; 03 June 2019, 12:21.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...