Första akvariet (typ)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SaraE1980
    • May 2019
    • 12

    Första akvariet (typ)

    Hej alla

    Är i startgroparna att köpa akvarium, hade akvarium för måånga år sedan så känner mig som en nybörjare åter igen
  • SaraE1980
    • May 2019
    • 12

    #2
    Av någon anledning föll nästan hela inlägget bort när jag postade, och gick inte att ändra, så skriver fortsättningen här och hoppas det fungerar...


    Är i startgroparna att köpa akvarium, hade akvarium för måånga år sedan så känner mig som en nybörjare åter igen. Har läst en massa artiklar och inlägg här på sidan, men har ändå några frågor

    Tänkte mig detta kar (är det största jag får plats med), och att ha några mindre färgglada fiskar där i
    Juwel Primo 70 LED i svart är ett akvariepaket som innehåller modern och energieffektiv LED-belysning, ett beprövat och populärt filtersystem samt en effektiv doppvärmare. De medföljande tillbehören är väl anpassade för akvariets volym så du behöver vilka tillbehör som passar. Akvariet har en sta...


    Åsikter om detta paket? Verkar bra?

    Så funderar jag på bottenmaterial, vad är bra att satsa på om man inte vill göra det FÖR komplicerat för sig själv?

    Vattenberedningsmedel/ medel som är bra att ha hemma, vad rekommenderar ni?

    ​​​​​​​Kommer säkert fler frågor sen, tacksam för svar

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Du får nog fundera igenom lite över vad för akvarium som du har tänkt dig och vilken typ av fiskar du har tänkt dig.
      Här är t.ex. en Zoopetartikel om bottenmaterial https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=171

      och här en om start av akvarium https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=166

      Har du redan läst dessa

      Fiskar kan du ju kolla lite på in Zoopets arkiv över fiskarter. Ställ in på avancerad sökning och ange ditt akvaries längd och vilket pH-värde ditt vatten har så får du upp en lista över möjliga arter
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • SaraE1980
        • May 2019
        • 12

        #4
        Blev tokigt när jag skulle göra inlägg, det jag undrar står i första "svaret" på huvudinlägget..

        Akvariet jag hade tänkt mig här jag länkat till och sökte lite input om det anses bra/dåligt?

        Artikeln var (för mig) inte riktigt den infon jag sökte, tänkte mest att "förr" då räckte det med engelsk Sjösten (t.ex, jag tycker det är snyggast iaf) men ser nu att det finns mängder med olika bottenmaterial som främjar olika saker, men i ett akvarie med några skådisar och lite växter, ev någon rot, "räcker" det med engelsk Sjösten då eller finns det något som är ännu bättre för att få rätt balans osv i karet?

        Fiskar hade jag tänkt ev några guppys och någon algätare (mal) så inget avancerat..

        Kommentar

        • SaraE1980
          • May 2019
          • 12

          #5
          Ang Vattenberedningsmedel undrar jag om något speciellt märke är att föredra och vilka medel i den djungeln är bra för mig som nybörjare?

          Kommentar

          • Jenny_E
            • July 2004
            • 661

            #6
            Kul att komma igång! Fiskarna du vill ha har ju inte så höga krav så sjösten funkar bra om du tycker det är snyggast. Dels kan väl andra substrat påverka pH, dels kan det vara bra om man vill ha mycket växter.

            Det enda jag tillsätter är pmdd, dvs växtnäring. Har svart sand utan några specialla egenskaper. Hade Aqua safe start för att ge nedbrytningsbakterierna en kickstart i början.

            Kommentar

            • Jenny_E
              • July 2004
              • 661

              #7
              Kul att komma igång! Fiskarna du vill ha har ju inte så höga krav så sjösten funkar bra om du tycker det är snyggast. Dels kan väl andra substrat påverka pH, dels kan det vara bra om man vill ha mycket växter.

              Det enda jag tillsätter är pmdd, dvs växtnäring. Har svart sand utan några specialla egenskaper. Hade Aqua safe start för att ge nedbrytningsbakterierna en kickstart i början.

              Kommentar

              Arbetssätt...