Första akvariet, nytt filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mosmorgan
    • May 2019
    • 1

    Första akvariet, nytt filter?

    Hej!

    Jag har för ca 3 månader sedan inköpt ett 110L akvarium av märket Juwel. Jag har 6 stycken Afrikanska Klogrodor och 5 stycken platy fiskar. Det medföljande innerfiltret gör dock inte ett bra jobb att hålla vattnet rent. Jag behöver byta det översta filtret, "Biopad", flera gånger i veckan för att det blir så smutsigt och då gör att pumpen inte kan jobba alls bra. Jag byter ca 30% av vattnet 1 gång i veckan.

    Jag har funderat på om jag ska ta och köpa ett ytterfilter som kan göra ett bättre jobb. Jag skulle gärna uppskatta tips på något bra filter som skulle göra ett bra jobb.
    Jag har läst lite och märken som Fluval och Eheim verkar populära.

    Mvh
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Har dålig koll på ytterfilter för mindre akvarier så min reflektion är mer om du inte matar för mycket eftersom det blir smutsigt så snabbt..
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Jag tycker också det låter som du matar otroligt mycket, för jag vet vad det där filtret är kapabelt till! Jag vet inte om du byter filtervadden högst upp så fort den blir lite brun för det är mer eller mindre omöjligt att få den att sätta igen flera ggr i veckan... Hur som helst så kan du sluta använda den om den är ett problem (biopaden alltså, vilket är ett löjligt namn på en bit filtervadd).

      Vill du ändå ha ett ytterfilter så tycker jag fluval är ett bra val, de är tyvärr lite snåla med biomedia så det behöver kompletteras med mera (sera siporax tycker jag är väldigt bra https://www.zooplus.se/shop/akvarium...caAn92EALw_wcB)
      Senast redigerad av åheim; 19 May 2019, 07:38.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...