Vilken algel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vmax4ever
    • April 2005
    • 198

    Vilken algel?

    Vilken typ är detta.

    54l eheim led till barnen .

    kört 1v med ett av filtren gått i 720L för bakterier samt hälften av vattnet kommer därifrån.

    ph 7.0
    nitrit 0.01
    lite mat
    Ljus 8h
    gödning 1g easy life plant.

    mer ljus,mer gödning,vattenbyte.

    eller tvärtom.

    vad har vi att göra med?

    Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Det bruna på bladen ser ut som kieselalger. Det ska kännas lite strävt när man tar på dom.De kommer så gott som alltid i nystartade akvarium och brukar konkurreras ut av annat när akvariet kommit i balans.

    Försök ta bort en del i samband med vattenbyte, har du hårt angripna blad kan du ta bort bladet. Sätt gärna i snabbväxande plantor, de hjälper till att ta bort överskott av näringsämnen. Framförallt hornsärv har jag för mig "äter" samma ämnen som kieselalger.

    Plantan i närbild ser i mina otränade ögon ut som svärdplanta och de gillar näring i botten. Har du möjlighet att lägga en näringskula/pinne vid dess rötter hjälper du den att växa också.

    Kommentar

    • vmax4ever
      • April 2005
      • 198

      #3
      Det är helt sant, det är svärdsplanta och har ej lagt i näring mer än easy life plant . Rädd för det kan ge mer problem med tillsätta massa näring?

      gör vattenbyte idag, sätter ned hornsärv och Malaysika sandsnäckor. Söker posthorn med.

      ska se om nån guldancistrus får flytta in från stora karet med.
      Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Det kliar i fingrarna när jag ser den nedtryckta roten, vill putta bort stenen och låta roten flyta vid ytan (så länge det varar) tycker det är så snyggt med rötter vid ytan och fisken brukar uppskatta det också, ger lite skydd.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • vmax4ever
          • April 2005
          • 198

          #5
          Det är åtgärdat, stenen bortplockad och roten på plats, kul se sandsnäckorna arbeta i lilla karet.

          ska åka och hämta fler sandsnäckor och rosa samt blåa posthorn.
          Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

          Kommentar

          Arbetssätt...