Mögellukt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lekman
    • November 2015
    • 41

    Mögellukt

    Har ett 60 - 70 liter akvarium med bara guppy och en mal. Det är hyfsat välmående, tror jag. Alla verkar må bra och det samlas inte överdrivet med bottensediment. Men, jag har lagt märke till att alger som sitter ovanför vattenlinjen luktar lite mögel och det ser lite vitt ut i vissa partier. Är det normalt? Möjligen att det luktar lite Cyano om filtret när jag sköljer ur det...
    /Lars
    Senast redigerad av lekman; 03 April 2019, 13:17.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Det är ju inte bra att det luktar mögel, det ska det inte göra. Jag skulle försöka ta bort det som ser vitt ut. Inte mycket bottensediment, men kanske är det en del som ligger och ruttnar och som kan gynna mögeltillväxt? Se upp med övermatning. Mycket växter, gärna inklusive flytväxter, är bra för att ta upp extra näring. Skölj filtret i lite akvarievatten, inte klorerat vatten eftersom det kan ta död på bakterierna...

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13120

      #3
      Fast om det nu är algerna på bladet som luktar så är det inte så jättekonstigt, tex cyano luktar ganska fränt! Det vita kan vara kalkbeläggning om växten ligger precis i vattenlinjen!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • lekman
        • November 2015
        • 41

        #4
        Det är i algpåväxt ovanför vattenlinjen det finns tecken på mögel, tycker jag. Jag ska städa där så får jag se om det blir skillnad. Jag matar väldigt sparsamt o jag misstänker att fiskarna tycker att jag är en snål jä-vel. Hursom helst., är det ovanligt med mögel där?

        Kommentar

        Arbetssätt...