1 molly och 2 malar döda- vad händer??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • superserious
    • March 2019
    • 4

    1 molly och 2 malar döda- vad händer??

    Hej! Är en glad nybörjare som startart upp mitt första akvarium för drygt 6 veckor sen. Jag har ett 110L med en Eheim prof. Pump och en doppvärmare för 120L. Jag fyllde akvariet för ca 6 veckor sen och lade då i (noggrant sköljd) bränd lera som sand. (Fick det rekommenderat av en hobbyist.) Jag planterade några växter och släppte ner 3 små snäckor och drog igång pumpen. Pumpen var redan inkörd, (jag fick akvarie+pump+växter+sniglar av min kusin) och satte ner en stor superfin rot. Efter det åkte vi bort så då fick akvariet stå igång med pumpen i nästan 2 veckor innan vi köpte fisk (alltså en månad sen).
    Första rundan fisk blev 5 platys och 5 koppartetror. Släppte i dom efter konstens alla regler dvs vande vid temp i karet, hällde i akvarievatten i påsen och håvade sen ur firrarna. När jag släppte i dom hade jaag även i medel för att dom skulle trivas och lite växtnäring för några nya växter.
    Allt var frid och fröjd i en vecka, alla verkade trivas bra. Då åkte jag till samma affär och köpte 4 malar (har glömt namnet men det är inte dom där ancistrius) och 5 mollys. Släppte i dom i samband med ett vattenbyte, alltså första vattenbytet som gjordes. (Tre veckor sen).
    I början verkade alla må bra, kanske att mollysarna var lite slöa men har förstått att dom inte är dom piggaste heller. Men sen hände det- två döda malar inom loppet av ett dygn. Hände nästan exakt en vecka sen. Gjorde ett vattenbyte efter jag fiskat upp dom, den ena var nästan uppäten och den andra ganska blek men jag tror inte att det var/är vita pricken då inga fiskar är vitprickiga förutom en molly som är svart/vitfläckig (ska vara det alltså!)
    Blev lite orolig såklart men har förstått det som att små malar har svårt att komma till ro..
    Idag dog alltså en till fisk. Min svarta molly-hanne som har mått prima fram tills nu då han var död i morse. Alla fiskar har dött på natten så jag har inte kunnat se hur dom beter sig tyvärr. Undersökte hannen och han såg frisk ut, inte svullen eller prickig nånstans.

    Börjar nästan känna mig lite avskräckt men samtidigt så är det ju en del av livet att några inte överlever...
  • superserious
    • March 2019
    • 4

    #2
    ska också säga att jag sköljt allt som åker ner i karet noga, är noga med att tvätta händerna och liknande.
    Misstänker kanske syrebrist då mollysarna andas ganska häftigt men ingen av dom andra fiskarna gör det..
    dom två malarna som e kvar mår bra, den ena har växt nästan 1/2 cm sen vi köpte den och den andra ser pigg ut men är fortf ganska liten.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av superserious
      ska också säga att jag sköljt allt som åker ner i karet noga, är noga med att tvätta händerna och liknande.
      Misstänker kanske syrebrist då mollysarna andas ganska häftigt men ingen av dom andra fiskarna gör det..
      dom två malarna som e kvar mår bra, den ena har växt nästan 1/2 cm sen vi köpte den och den andra ser pigg ut men är fortf ganska liten.
      Har du kollat nitritvärdet?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Tycker nog att du startat med lite för många fiskar för snabbt, men undrar som Inger. Har du kollat nitritvärdet.
        Sedan vad är det för malar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • superserious
          • March 2019
          • 4

          #5
          Vi ska iväg och köpa vattentester idag.
          Jag frågade noga i affären om det gick att köpa så många, men dom tyckte att det borde vara lugnt eftersom att filtret redan var inkört och det hade varit igång ett tag innan jag la i fiskarna.. men det ärklart, dom kanske bara vill sälja
          Googlade på malen och det är någon otocinclus!

          Kommentar

          • superserious
            • March 2019
            • 4

            #6
            Hej igen! Nu har vi varit i zoo butiken och fick med en sticka hem!
            Ph- 7.5-8
            KH- över 15
            svagt utslag på nitrit (strax under 0.25 enligt stickan)

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av superserious
              Vi ska iväg och köpa vattentester idag.
              Jag frågade noga i affären om det gick att köpa så många, men dom tyckte att det borde vara lugnt eftersom att filtret redan var inkört och det hade varit igång ett tag innan jag la i fiskarna.. men det ärklart, dom kanske bara vill sälja
              Googlade på malen och det är någon otocinclus!
              Förmodligen ville butiken bara sälja, ett filter blir inte inkört utan liv i karet i form av några få fiskar i en månad eller så - helst längre. Det räcker inte med växter för att fixa till en bra bakteriekultur. Du har enligt stickan (som jag inte skulle lita på) ett höjt nitritvärde, somliga fiskar är känsligare för nitrit än andra. Fråga på din affär om dom kan kolla din nitrit med dropptest istället för sticka

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              Arbetssätt...