Motstridande filterrengöringsinstruktioner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    Motstridande filterrengöringsinstruktioner

    Hej alla glada ichtyofiler!

    Till mitt nya Eheim-innerfilter står det i manualen i fetstil "Attention: Never carry out water change and cleaning of the cartridge at the same time."

    På alla instruktionssidor på nätet står det däremot att man gärna ska tvätta filtret i avslaget akvarievatten efter vattenbytet. Jag misstänker att jag ev. missförstår innebörden av "cleaning of the cartridge ovan", men bäst att vara säker och fråga er proffs.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    I regel så gör man ju rent filtret i kallt kranvatten och det är väl det som det menar att man inte skall göra samtidigt som man byter vatten
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Det sker en biologisk rubbning när du gör ett vattenbyte och då menar dem att det är bättre att rengöra filtret (som också rubbar balansen) mellan vattenbytena. Med fördel tömmer du lite akvarievatten i en hink och rengör filtret i. Kranvatten riskerar att göra större skada på bakterierna i filtret, som man vill störa så lite som möjligt, därför kan det också vara bra att inte vara för nitisk när man rengör.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        Tack, då provar jag att ta ut lite vatten och bada filtermaterialet i det.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Filtret behöver (och bör) endast rengöras när man märker att flödet avtagit märkbart
          Senast redigerad av åheim; 12 March 2019, 17:51.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...