Hur ska jag hinna suga upp all smuts?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eemmelii
    • October 2018
    • 8

    Hur ska jag hinna suga upp all smuts?

    Hej! Har ett litet 54 liters akvarium som jag har lite frågor kring. Hur ska jag hinna suga upp all smuts innan det blir för lite vatten kvar i akvariet? Har läst mig till att jag bör byta ca 20 liter åt gången, men det går ju så fort. Tips och förslag mottages tacksamt!
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Använd en tunn slang alternativt att du stryper flödet på den genom att vika den mellan fingrarna och har du "sugklocka" på slangen så tar du bort den och suger direkt med slangen.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Det är ju klart att det snabbare samlas sediment i ett mindre akvarium än i ett större, hur motsägelsefullt det än låter. Man brukar ju ha större filterkapacitet i större akvarier, svårt för dig att ha större pump och filter då vattenströmningen kan bli för kraftig.
      Sedan kan man ju undra om det är nödvändigt att suga upp allting? om du har växter tar ju dess upp den "kompost" som sedimentet bildar.
      Även lättare i mindre akvarium att övermata, dels ger ju överblivet foder en del sediment sedan "bajsar" ju fiskarna mer, ja här går vi från den ena självklarheten till den andra...
      Det är i allmänhet lättare att sköta om 100 litersakvarium än de som har hälften så stor volym.
      Bättre att byta små mängder vatten ofta än motsatsen, byt omkring fem liter i veckan eller tio liter varannan vecka.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        .... Hur stora och täta vattenbyten som behövs avgörs ju främst efter hur hög biologisk belastning man har! Jag har tex kar som behöver 50% varje vecka, annars sticker nitraten i höjden.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Det är ju klart att det snabbare samlas sediment i ett mindre akvarium än i ett större, hur motsägelsefullt det än låter. Man brukar ju ha större filterkapacitet i större akvarier, svårt för dig att ha större pump och filter då vattenströmningen kan bli för kraftig.
          Sedan kan man ju undra om det är nödvändigt att suga upp allting? om du har växter tar ju dess upp den "kompost" som sedimentet bildar.
          Även lättare i mindre akvarium att övermata, dels ger ju överblivet foder en del sediment sedan "bajsar" ju fiskarna mer, ja här går vi från den ena självklarheten till den andra...
          Det är i allmänhet lättare att sköta om 100 litersakvarium än de som har hälften så stor volym.
          Bättre att byta små mängder vatten ofta än motsatsen, byt omkring fem liter i veckan eller tio liter varannan vecka.

          Men vad har du för pump som inte klarar av att ta hand om sedimentet? Eller vad har pumpen för filtermaterial?
          Ja det var några funderingar.

          Kommentar

          Arbetssätt...