starta upp ett Malawi akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walak
    • April 2010
    • 263

    starta upp ett Malawi akvarium

    Hej

    Har i dagens läge har jag ett Juwel Rio 240 men nu lutar det mot att skaffa ett till Juwel Rio 240 fast med Malawi fiskar så jag har letat lite här i forumet men inte lyckats hitta dom svaren jag är ute efter

    när man startar upp akvariet så tänkte jag ha i vattenberedning och startkultur dag 1/7/14 som det står på flaskan men eftersom det kommer vara väldigt få växter i som hjälper till med att mot arbeta alger så hur blir det då får man räkna med en massa alger?

    filtret som sitter i är på 600l/tim så då undrar jag om det räcker med den filtermassan som sitter i ? och man behöver bara köpa en kraftig cirkulationspump

    Eller ska man köpa ett kraftigt ytterfilter eller ska man köpa både ett ytterfilter och en cirkulationspump

    fiskantalet jag tänkte ha i slutändan ligger på 20-30 fiskar

    fler frågor kommer säker
    Senast redigerad av walak; 06 March 2019, 18:02.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Tätare vattenbyten och försiktigare matning minskar också risken för alger.
    Jag hade nog valt ett lite större filter än 600 L/tim
    20-30 malawi är rätt mycket, men funkar om du bara har små mbuna
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • walak
      • April 2010
      • 263

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Tätare vattenbyten och försiktigare matning minskar också risken för alger.
      Jag hade nog valt ett lite större filter än 600 L/tim
      20-30 malawi är rätt mycket, men funkar om du bara har små mbuna
      Det det filtret som sitter i är det som följer med juwel akvariet och sitter fast
      Så då blir det att köpa ett ytterfilter men hur många liter per timme ska den va på??

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av walak

        Det det filtret som sitter i är det som följer med juwel akvariet och sitter fast
        Så då blir det att köpa ett ytterfilter men hur många liter per timme ska den va på??
        Ytterfilter är väl inte nödvändigt men ytterligare ett 600 liters skulle väl räcka tycker jag.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • walak
          • April 2010
          • 263

          #5
          Nu har vi bestämt på att köpa ett juwel Rio 450L och i den så sitter den pump på 1000L/tim sen så ska jag köpa ett ytterfilter som är för akvarium 200-700 liters och som har vattenflöde på1400L/tim

          Så klarar man sig på det vattenflöde eller ska man köpa en cirkulationspump också?

          Sen undrar jag på hur många fiskar man ska satsa på i antal arter och hur många av varje art?
          säg storlek 7-8cm
          och för storlek10-15cm

          Kommentar

          Arbetssätt...