Fastnat lite

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Euklides
    • February 2019
    • 8

    Fastnat lite

    Har ett Juwel Vision 450l, tanken från början var att jag ville ha Palettciklider. Köpte ett par av dem, ett par bleka palettciklider (vet ej om de heter så, ser ut som paletter men nästan kritvita) och ett par röd ciklider. Fick rådet att det var max vad jag kunde ha med ciklider. Köpte senare stimmfisk 10st (vet ej namn, små blåskimrande) Dessa gillade röd cikliderna och mumsade i sig 5st, fyllde på med 15st kardinaltetror men de gick samma visa till mötes, finns 5st kvar av dessa också.

    Nu är frågan vad jag egentligen kan fylla på med för fiskar, blir ganska tomt med bara 6st ciklider och ett minskande antal stimm fisk.
    Cikliderna verkar för övrigt trivas bra ihop, paletthanen jagar den vita hanen ibland men det verkar inte vara någon fara.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Jag antar att den röda cilkiden är Hemichromis guttatus? Du verkar inte kunna ha små fiskar som kardinaltetror med den, men kan kanske testa med större (mer högryggade)? Eftersom dina cilkider är från Afrika och du har ett stort akvarium kanske Kongotetra kan vara ett alternativ? Mest spekulation från min sida eftersom jag inte har erfarenhet av rödciklid.

    Kommentar

    • Mikael Lindqvist
      • January 2019
      • 69

      #3
      Danio kanske är ett bra alternativ för stimfisk? Blir något större. Har ingen erfarenhet av rödciköider dock så vet inte om dem är stora nog.

      Kommentar

      • Euklides
        • February 2019
        • 8

        #4
        Ursprungligen postat av stefant
        Jag antar att den röda cilkiden är Hemichromis guttatus? Du verkar inte kunna ha små fiskar som kardinaltetror med den, men kan kanske testa med större (mer högryggade)? Eftersom dina cilkider är från Afrika och du har ett stort akvarium kanske Kongotetra kan vara ett alternativ? Mest spekulation från min sida eftersom jag inte har erfarenhet av rödciklid.
        Ja, "Hemichromis guttatus" så ser de ut, hungriga rackare. Ska kolla i på kongotetra.

        Kommentar

        • Euklides
          • February 2019
          • 8

          #5
          Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist
          Danio kanske är ett bra alternativ för stimfisk? Blir något större. Har ingen erfarenhet av rödciköider dock så vet inte om dem är stora nog.
          Fanns många snygga Danio om man googlar, dessa måste kollas upp.

          Kommentar

          • Euklides
            • February 2019
            • 8

            #6
            Rödcikliderna fick åka tillbaka till affären, skaffade 10st panda barb istället och 2st malar. Blev mycket roligare i akvariet, händer mer och ingen bråkar eller äter upp varandra.

            Kommentar

            • Euklides
              • February 2019
              • 8

              #7
              Nu har det eventuellt blivit problem med en mal. det är en mörk med gula prickar på. Den har hittat ett ställe där den suttit stilla i 3 dygn, den andra far omkring och äter hela tiden. Vad kan vara fel? eller är det normalt?

              Kommentar

              • Euklides
                • February 2019
                • 8

                #8
                Allt funkar bra nu, den gulprickiga malen är tydligen 100% nattfisk, sitter på ett ställe när ljuset är på men rör sig på nätterna.
                Nu behöver jag hjälp med att hitta någon mer rolig fisk att köpa. Har 3st palettciklider, 3st malar, 10st Panda Barb och 4st siamesisk algätare. Skulle gärna ha någon mer, gärna färgglad fisk, någon som har förslag som kan passa med de andra jag har ?

                Kommentar

                Arbetssätt...