Starta upp mitt akvarium, tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bobbylkpg
    • February 2019
    • 2

    Starta upp mitt akvarium, tips?

    Jag har köpt ett Eheim akvarium, aquastar 54L. Med tillhörande pump och doppvärmare. Sen köpte jag ett startkit med håv, hink, tång mm. Samt medel för akvariet, SafeStart, AquaSafe och Plantamin.

    och nu har jag köpt sand som jag har tvättat och fyllt på med i akvariet. Tips på fina stenar, rötter? Är det bäst o köpa i zooaffären eller går det hitta på andra ställen?

    i akvariet är det tänkt att ha i några neontetror, guppys, 2 ramirezi och nån algätare.

    är jag på rätt väg, funkar medlena bra mm?
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Här hittar du en hel del, även om den är i behov av uppdatering (Kjell, vink vink) som tex faktabas (bok vs nätet) eller för den delen växtbiten då Cabomban är förjuden.
    https://www.zoopet.com/artiklar/inde...chakvariestart
    Senast redigerad av ICC; 08 February 2019, 10:07.

    Kommentar

    • Bobbylkpg
      • February 2019
      • 2

      #3
      Tack, ska läsa!

      angående SafeStart och AquaSafe, ska jag använda SS nu i början och sedan AS när jag gör vattenbyten?

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Stenar finner man i naturen, gratis.
        Undvik kalkhaltiga stenar, om du nu inte vill ha kalk i vattnet, inga stenar med vassa kanter!
        Bäst finner man rundslipade stenar i eller på stranden. Färg och form är en smaksak, men oftast blir det mest dekorativt med stenar i samma färgskala.
        Varning för skiffer, äkta skiffer innehåller en olja.
        I naturreservat får man inte plocka någonting, inte ens sten!
        Rötter är bäst att köpa i zoobutiken, det skall vara mangroverötter som inte flyter och inte ruttnar.
        Sten kan ju också köpas i zoobutiken eller i någon trädgårdsaffär, men då är risken att stenarna är skadade eller repiga.

        Jag använder sällan vattenberedningspreparat, men det är väl bra att följa instruktionerna på bipacksedeln. Start-up preparat är ju alltid bra, brukar innehålla någon nyttig bakteriekultur. Annars lägger du i filtermaterial och vatten från redan etablerat akvarium, om du har en akvariekopis så tar du litet filtersediment och vatten från dennes akvarium och häller i ditt.
        Aquasafe är ett preparat som skyddar huden på dina fiskar, som alltid är känslig då man sätter in fiskarna i nytt akvarium.

        När det gäller växter är det ju bra att ha näring i bottenmaterialet, jag använder blomsterlera och torv, men det finns modernare grejer. Och då sedan löst näring i vattnet som jag förstår att Plantamin är.

        När det gäller fiskarna kan jag ju tycka att det är bättre med flera exemplar (i ett stim) av samma art än enstaka fiskar av olika arter (=fisksoppa).
        Neontetror skall gå i stim om minst sju stycken, av outgrundlig anledning, tio stycken kan jag ju tycka vara lagom med några andra mindre fiskar, men inte fler.
        54 liter är ju inget speciellt stort akvarium, så återhållsamhet är nog att tänka på när det gäller fiskvalet.
        Innan du köper neontetror, kolla den något större men mer färggranna kardinaltetran, den är klart mer iögonfallande. Men även om neon- och kardinaltetror trivs i samma vatten, är det mindre bra att blanda dem, då neonisarna ser bleka och sjuka ut i kardinalernas sällskap.

        Välkommen till hobbyn!

        Kommentar

        Arbetssätt...