Operation fiskhem 2.0 tänker jag rätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sohs
    • March 2015
    • 4

    Operation fiskhem 2.0 tänker jag rätt?

    Jag planerar att skaffa mig ett akvarium. Inte mitt första men det första (hade två när jag var barn och ett som student) där jag verkligen lägger manken till, planerar och låter det ta tid.

    Jag har gjort en "plan" jag kallar "operation fiskhem" och skulle vilja ha synpunkter och tips om jag tänkt rätt eller helt galet.
    Sambon är måttligt intresserad av fiskar och akvarium och hans enda krav var att akvariet är snyggt och matchar inredningen i hemmet. Så jag hittade Juwel Rio Mörkbrun (eller Juwel Lido) och tänker att vi kommer köpa ett på antingen 125 liter eller Lido på 120 liter. Med det följer Juwel Eccoflow pump 500L/h för 125 liter, Juwel BioFlow 3.0 filtersystem med filtermedia inkluderat och Juwel LED multilux ljusramp 2x14w. En doppvärmare följer också med. Vad tycker ni om detta? Är kompletta paket något att ha eller bör jag köpa pump etc för sig. Har heller ingen erfarenhet av Jewel - om det är något att ha?

    Invånarna kommer från början vara "bara" tåliga firrar, dom flesta hade jag under mitt och pappas första akvariums storhetstid: svärdbärare, ancistrus, någon sorts ciklid (kurvcikliden är snygg), och sen någon stimfisk typ zebra, guldbarb, fantomtetra eller vanliga neontetror. Vad tycker ni? Jag tycker det är svårt att matcha fiskar då jag är rädd att dom börjar bråka och äter upp varandra.

    Planerar också att köra lite scaping i akvariet, med stenbakgrund och rötter (drömmen är rötter med mossa växandes). Men tänker att jag börjar med dom enkla växterna som finns i djuraffären, dom har ändå ganska mycket. Fiskarna flyttar in när stökandet är färdigt och vattnet är bra såklart (tänker inte stressa detta som jag gjort tidigare).

  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Generellt sett är längre akvarier bättre för fiskarna får mer utrymme att simma. Därför tycker jag Rio 125 är bättre än Lido 120.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2877

      #3
      Står man ut med att Bioflow tar en viss plats i akvariet tycker jag filtret fungerar mer än bra.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #4
        Jag har bl.a. ett Juwel Rio 125L och tycker att den medföljande utrustningen har fungerat bra! Innerfiltret tar en del plats, som nämnts ovan, och är inte så snyggt men funktionen har i varje fall jag inget att anmärka på.

        När det gäller val av fiskar kommer du ju långt genom att läsa artbeskrivningen här på Zoopet av de fiskar du är intresserad av. Då kan man avgöra om de funkar tillsammans vad gäller temperatur, pH, inredning och i viss mån aggressivitet. Av de fiskar du nämner är ancistrusen visserligen klassisk men blir nog på gränsen till för stor som vuxen i ett 125-kar. De äter dessutom rom med glädje vilket kan bli tråkigt för dina ciklider. Om du ska ha en stimfisk så välj hellre fler av en mindre sort än färre av någon större är mitt tips. Kolglödstetror skulle göra sig bra! Även neontetror funkar iofs. Tänk igenom om du vill blanda fiskar från olika världsdelar eller inte. Levandefödare som platys och svärdbärare kan ju generera en hel del yngel. Kan vara bra att ha en plan för vart man ska göra av det ev. överflöd som med tiden kan bildas. Det kan också vara bra att fundera på i vilka delar av karet ens tilltänkta fiskar mest uppehåller sig, så att man inte bara har bottenlevande fiskar exempelvis. Läs på mycket om dina favoriter och titta på klipp från youtube så ska du säkert få ihop en bra mix. Lycka till!

        Kommentar

        Arbetssätt...