Uppstartsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissan
    • July 2016
    • 39

    Uppstartsalger

    Hej,

    Nu har karet varit igång i en vecka och det har kommit massa alger, i mitten av karet är det mest
    och på en del ställen inte så mkt. Är det vanligt att det blir såhär mkt alger i uppstarten?

  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    Nej så ska det inte se ut. Det finns en artikel om alger här på zoopet och många trådar om algproblem. Börja med artikeln så kan du kanske komma på vad som gått fel.
    // Annicka

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      För lång belysningstid? Kan bildas den sortens alger i början, men det brukar vara ett övergående problem. Det som ser ut som trådalger kan man vira upp med hjälp av en avbruten grillpinne och försöka få bort så mycket som möjligt . I övrigt är veckovisa eller ännu tätare delvattenbyten bra, speciellt när du har soil i karet. Soilen släpper ju ifrån sig en del ammonium i början.

      Kommentar

      • Cissan
        • July 2016
        • 39

        #4
        Karet är tänt ca. 12 h och då är det inte full styrka hela tiden. Jag gjorde ett vattenbyte på ca.30% i söndags och tillsatte även pmdd. Jag har tagit bort massa alger manuellt då det är extremt lätta att få loss men det verkar vara vanlig trådalger.

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #5
          Jag skulle minska belysningtiden till 6-7 timmar och öka tiden så småningon, ingen gödning på ett bra tag. Och byta vatten som Sleaper säger. Om du har kloramin i vattnet kan det vara bra att använda vattenberedningsmedel, för fiskarnas skull. Men det gör du kanske. Lycka till!
          // Annicka

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Håller med Rufus angående belysningstiden etc. När man startar ett akvarium med soil bör man nog vänta ett tag med att tillsätta flytande näring. När det gäller sammanlagd belysningstid skulle jag hålla mig till max 9-10 timmar. Tillsätter man inte CO2 får man också anpassa ljusmängden och inte ha för kraftfull belysning.

            Kommentar

            • Cissan
              • July 2016
              • 39

              #7
              Ok tack för svar, då ska jag ändra på det

              Kommentar

              Arbetssätt...