Död kardinalfisk samt fråga om foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas Krut
    • December 2016
    • 15

    Död kardinalfisk samt fråga om foder

    Hej! Skrev för ett tag sedan om en kardinalfisk som inte åt. Nu syns den inte till längre så jag förmodar att den avlidit.

    Det är mitt första dödsfall sedan uppstart i oktober. Tror ni jag måste leta upp den? Har mycket växter stenar och rötter och vill inte gräva runt för mycket. Karet är på 54l. Övriga innevånare är två corydoras, resterande kardinalfiskar och några amanoräkor. Käkar räkorna upp den döda fisken?

    En annan sak jag har noterat är att de övriga kardinalfiskarna inte verkar gilla flingfodret längre. Dom verkar hungriga men smakar och spottar ut. Dom har ätit det med god aptit tidigare... Jag har en hel del pyttesmå snäckor i karet, kan de ha börjat äta sådana och blivit bortskämda/kräsna?

    mvh Thomas
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Hej, ja, amanoräkor äter döda (och halvdöda) fiskar, så den försvinner. Jag har inte hört att kardinalfiskar äter snäckor men det skulle vara coolt om de gjorde det.

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      #3
      Kan även tänka mig att övriga fiskar med kan ta sig en smakbit.
      Problemet med att låta den ligga är att den kan förstöra vatten. Jag hade nog gjort några fler vattenbyten än normalt.
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Thomas Krut
        • December 2016
        • 15

        #4
        Hej och tack för svar! Jag hade helst plockat ut den döda fisken såklart, men den är stört omöjlig att hitta..dåligt planerad inredning kanske men jag skulle behöva gräva upp halva botten för att kunna kolla under stenar och rötter vilket väl inte heller skulle vara så bra för mina vattenvärden. Några extra vattenbyten låter ju klokt.

        Har någon ett förslag angående mina flingfoderspottande kardinalfiskar? Dom är intresserade vid matning, men spottar ut det mesta vad jag kan se. De åt bra av samma flingfoder för några veckor sedan (Tropical). Räkorna och malarna äter bra. Ska man misstänka någon sjukdom eller parasit? Testa annat foder?

        mvh Thomas

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Hjälper det att krossa flingorna lite i handen, så att de blir mindre?

          Kommentar

          • Thomas Krut
            • December 2016
            • 15

            #6
            Nej, har gjort så från start då stora flingor ratades. Men nu spottar dom ut alla storlekar.

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Du kan ju testa något annat foder, t.ex. frysta Cyclops (vattenloppor).

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                #8
                Ja jag hade nog också testat ett annat foder. Man kan köpa provstorlekar av till exempel Northfin Sverige eller testat fryst foder. Eller kanske levande foder om du kan komma över det.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • cambru

                  • September 2008
                  • 209

                  #9
                  Precis som stefant och LindaAlgo skriver så är även min rekommendation att pröva annat foder. Köp minsta förpackningen av ett annat märke eller hör med din fiskaffär om de har småprover. Det kan även hjälpa att pröva en annan form t ex granulat i stället för flingor.

                  Jag tycker absolut att du ska blanda in lite frysfoder också. Köp en fryst förpackning av cyclops och en artemia. En eller två dagar i veckan ger du fiskarna lite cyclops eller artemia i stället för flingfoder, det tror jag de kommer att uppskatta. I början när man ger frysfoder kan de vara lite avvaktande men det brukar ge med sig väldigt fort. Lycka till!
                  Senast redigerad av cambru; 24 January 2019, 18:06.

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Detta med extra vattenbyten är fullständigt och oerhört totalt onödigt, räkorna kommer att hinna äta upp fisken långt innan den hunnit börja förstöra vattnet.

                    Hur är formen på dina kardinalfiskar?

                    Hur ofta gör du vattenbyten nu? Tänker spontant fall mängden vattenbyten stressar de.

                    Dina pansarmalar behöver även få fler artfränder.
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • Thomas Krut
                      • December 2016
                      • 15

                      #11
                      Formen? Vet inte riktigt vad du menar, dom ser möjligtvis något spinkiga ut men jag har ju inget att jämföra med.

                      Jag byter ca 20% varannan vecka. Jag har mätt nitrit (eller rättare sagt inte kunnat uppmäta någon) samt nitrat som jag försökt hålla på en rimlig nivå.

                      Väntar med att skaffa fler corydoras tills jag fått grepp om nuvarande problem.

                      Kardinalfiskarna verkar allt mer ivriga vid matning men spottar alltjämt ut flingorna. Jag testade idag att smula en av pansarmalarnas tabletter (som kardinalerna alltid varit väldigt intresserade av och velat smaka på). Även dessa smulor spottades ut. Det är en väldigt märklig kombination av hunger och synbar kräsenhet de uppvisar, tycker jag. De borde väl stilla sin värsta hunger på vad som helst nästan, eller?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...