Är mögel på trä över vattenytan skadligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robh
    • July 2018
    • 15

    Är mögel på trä över vattenytan skadligt?

    När jag startade ett nytt akvarium satte jag en gren så en del av träet sticker upp ur vattenytan. Nu, en vecka senare, så ser det ut som om mögel har börjat växa på träet ovanför ytan, men inget under ytan (se bilden här: http://exploding-art.se/wp-content/u...1/IMG_3138.jpg ).

    Förstår att det är på grund av fukt, men är det dåligt eller till och med skadligt?

    Ska jag låta möglet vara, skrubba bort det eller flytta träet helt under vattenytan?
    Senast redigerad av Robh; 14 November 2018, 18:25.
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Det där ser inte så bra ut, vart kommer träbiten ifrån? Är den färsk? Jag skulle ta ur hela och skrubba den, sedan låta den torka ordentligt innan jag sätter tillbaka den.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Så blir det nästan alltid. Har sett ut så i många år i ett av mina akvarium, innan jag bytte inredning.
      I ett aluminiumakvarium jag hade satt samma mögel (eller vad det är) på övre aluminiumprofilen, i försänkningen till täckglasen.
      Jag har även i naturen sett liknande påväxt på grenar och bryggstolpar som befinner sig ovanför ytan.
      Jag tror inte att det är skadligt för fiskar och växter, men säkerligen inte bra för klimatet i rummet och dig själv.
      Såga av roten en bit så att den inte sticker upp ovanför ytan.

      Kommentar

      • Robh
        • July 2018
        • 15

        #4
        Ursprungligen postat av Tyko
        Det där ser inte så bra ut, vart kommer träbiten ifrån? Är den färsk? Jag skulle ta ur hela och skrubba den, sedan låta den torka ordentligt innan jag sätter tillbaka den.
        Tack för svaret.
        Det glömde jag ju skriva. Trädet är köpt på Hornbach.
        Efter skrubbningen och torkningen hade jag då kunnat ha kvar en bit över ytan?
        Senast redigerad av Robh; 15 November 2018, 20:02.

        Kommentar

        • Robh
          • July 2018
          • 15

          #5
          Ursprungligen postat av Björn J.
          Så blir det nästan alltid. Har sett ut så i många år i ett av mina akvarium, innan jag bytte inredning.
          I ett aluminiumakvarium jag hade satt samma mögel (eller vad det är) på övre aluminiumprofilen, i försänkningen till täckglasen.
          Jag har även i naturen sett liknande påväxt på grenar och bryggstolpar som befinner sig ovanför ytan.
          Jag tror inte att det är skadligt för fiskar och växter, men säkerligen inte bra för klimatet i rummet och dig själv.
          Såga av roten en bit så att den inte sticker upp ovanför ytan.
          Tack för svaret. Kan tänka mig att det är vanligt. Det var så jag tänkte att det kunde vara dåligt för att andas in luften i rummet med mögel i. Det är kanske bäst att såga av den eller försöka trycka ner den mer så den hamnar under vattenytan.

          Kommentar

          • Tyko
            • April 2015
            • 279

            #6
            Ursprungligen postat av Robh

            Efter skrubbningen och torkningen hade jag då kunnat ha kvar en bit över ytan?
            Ja det borde gå bra, du får kanske hålla ett litet öga på den den första tiden så att möglet inte kommer tillbaka. Jag har själv mycket trä i akvarierna, både över och under ytan, utan problem.

            Kommentar

            Arbetssätt...