Mina guldfiskar bara dör.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • melinda_borg
    • March 2018
    • 6

    Mina guldfiskar bara dör.

    Hej. Jag har ett akvarie sen snart 1 år tillbaka. Jag började med att köpa slöjstjärtar men dom dog och fortsatte med slöjstjärtar efter 3 försöket med den fisken så gav ja upp då dom alla dog för mig. Har fått guldfiskar av en nära vän och nu har även 2 av dom dött. Så nu har ja bara 1 kvar. Den enda som inte har dött för mig sen första början är min siamesiska algätare,konstigt nog. Jag har ett 56 liters akvarium som jag köpte helt nytt från affären. Det stod i 2 veckor igång innan ja intoducerade några fiskar i det. Jag använder vattenberedningsmedel när ja byter vatten och vattenbyte sker 1gång i veckan. Först tog jag 2/3 delar men nu byter ja ungefär 1/3 del. Har både plast växter och levande växter. Pumpen funkar som den ska. Har slamsugit 2 gånger på dom översta stenarna bara för att det har samlats mycket mat och avföring.Ibland när ja byter vatten så tar ja upp dom större stenarna och deras hus och sköljer av Alger som bildats. Dom får mat varranan dag och det är torr mat. Brukar hälla i lite vatten och blanda upp torr maten med så att säga för att det ska sjunka ner fortare. PH test är normalt och även deras vatten tempratur är normal. Jag har köpt nitrit test och väntar på att det ska komma så ja även kan testa det. Nu har ja väldigt starka funderingar på att om min sista guldfisk också dör så funderar ja på att köpa en likadan algätare till och ha 2 sånna istället,kan man ha det? Har läst att guldfiskar inte mår bra av att vara ensamna så ska ja skaffa en till eller det räcker som sällskap med algätaren till fisken? Jag vill gärna höra era tankar,ideer och även lösningar om vad det kan vara vad jag gör för fel. Inga dumma kommentarer tack. Har säkert glömt massa så fall fråga.
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #2
    Att byta 1/3 vatten per vecka låter inte fel. Det bör däremot inte samlas mat på botten, då matar du för mycket. Bra att du får hem test så du kan kolla att du inte har nitrit.

    Jag vet inte varför dina fiskar dör men det jag tänker på är att akvariet är alldeles för litet för slöjstjärtar och guldfiskar. Det är även för litet för siameser. Läs artbeskrivningarna här på Zoopet så ser du hur stora olika fiskar blir och mimimimåtten på kar de kan hållas i. Det bästa vore om du kunde lämna tillbaka den kvarvarande guldfisken och siamesen samt köpa några nya mindre fiskar som kan trivas i ditt kar. Siameser är stimfiskar men ditt kar är för litet för den sorten, som sagt. Hoppas du får ordning på problemet och kan välja någon eller några sorter som passar i ditt akvarium och att dom överlever. Lycka till!

    Kommentar

    • Malawiman
      • October 2017
      • 83

      #3
      Akvariet är absolut för litet för både slöjsjärt och siames!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Tycker också det är bättre att du skaffar dig fiskar som är bättre anpassade för ett så pass litet akvarium.
        Sedan vet man förstås inte om det är just detta som har gjort att dina fiskar har dött - men i längden kommer det absolut inte att funka.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...