Bakteriekultur i gammalt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Furis
    • January 2018
    • 34

    Bakteriekultur i gammalt akvarium

    Hej!

    Jag har just tagit över ett 450l akvarium (i bruk till för ett par dagar sedan) och är i färd med att starta upp det igen. Filtret är inte rengjort, dvs. bakteriekulturen i filtret finns kvar. Sanden är rengjord men jag har tillsatt 60 l akvarievatten (från annat akvarium). Nu till ftågan: hur lång tid kommer det ta att cykla in akvariet och i vilken takt kan jag lägga i fiskarna? Tack på förhand!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2878

    #2
    Har filtret bara varit igång hela tiden kan man släppa i fiskar från dag 1. Att tillsätta gammalt akvarievatten gör nog ingen större skillnad däremot.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ja som sagt, har filtret varit igång hela tiden så borde det inte vara något problem. Har det däremot varit avstängt så är det negativt.
      Mata dock försiktigt den första tiden.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ja som sagt, har filtret varit igång hela tiden så borde det inte vara något problem. Har det däremot varit avstängt så är det negativt.
        Mata dock försiktigt den första tiden.
        Precis, jag har startat upp akvarier under sämre omständigheter än så, och det brukar gå bra.
        Om du är osäker kan du ju i början stoppa i "billiga fiskar" guppys eller så, och se om dom överlever, kanske någon här som misstycker om sådana "testmetoder"...?
        Annars finns det ju olika vattentestkit att kolla vattenkvaliteten med.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Om filter stått still i några dagar så det bör rengöras ordentligt. Sanden har säker behållit en del bakterier men jag skulle behandla karet som nystartat dvs få fiskar, sparsam matning och eventuellt tillsätta en filterstart (bakterikultur)
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Om filter stått still i några dagar så det bör rengöras ordentligt. Sanden har säker behållit en del bakterier men jag skulle behandla karet som nystartat dvs få fiskar, sparsam matning och eventuellt tillsätta en filterstart (bakterikultur)
            Ja här har vi ju en varning att framföra!
            Starta aldrig filter som stått stilla! Ja alltså om det stått stilla en längre tid, någon timma eller två är nog ingen fara, kanske inte 5-6 timmar heller, beroende på typ- och storlek på filter och filtermaterial. Vattnets och omgivningens temperatur är säkerligen också avgörande. Bakterierna växer ju i allmänhet snabbare när det blir varmare.
            I stillastående filterbehållare kan det ju bildas anaeroba bakteriekulturer som kan vara skadliga, som kan orsaka syrebrist och andra ohälsosamma processer.
            Jag har varit ute för det en gång vid strömavbrott.

            När jag reser bort kopplar jag alltid in ett litet innerfilter med enbart skumpatron, om nu det skulle hjälpa...? kanske inte, men det gör ju inte saken sämre i alla fall, batteridrift eller reservkraft är väl överkurs.

            Kommentar

            • Furis
              • January 2018
              • 34

              #7
              Tack samtliga för era svar!

              Kommentar

              Arbetssätt...