Utstött kardinalfisk och filterfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas Krut
    • December 2016
    • 15

    Utstött kardinalfisk och filterfråga

    Hej! Mitt första kar har nu varit igång en månad. Det är på 54l och befolkas av ett litet stim kardinalfiskar. Jag startade utan vattenberedningspreparat/bakteriekultur men än så länge mår dom fint, sånär som på en. Den är mindre/smalare än de andra och håller mest till för sig själv i ena änden av karet, längst bort från filtret. Jag tror de andra jagade den rätt mycket innan den började hålla sig för sig själv, så det kanske kan vara orsaken? Den äter när den får chansen, matar ibland i den hörnan så den får en chans innan dom andra får syn på’t och kommer farande.

    Eller borde jag misstänka sjukdom och ta den ur karet?

    Skulle det kunna hjälpa om jag utökade stimmet med några fler individer?

    Övriga frågor:
    Jag har ett fluval u1 innerfilter som kanske är i minsta laget, men å andra sidan har jag ju inte så mycket fisk. Hursomhelst tycker jag det verkar ha en tendens att tappa i flöde och fundererar på om filtervadden som följde med är för fin. Hur skulle jag bära mig åt för att byta till en grövre? Vill ju inte göra mig av med all fin gegga som bildats där. Byta lite i taget?

    Det bildas och ligger kvar en del små bubblor/skum på ytan där en där växter sticker upp och vid glassidorna längst bort från filtret, är det normalt?

    Sista frågan: hur vet jag när det är dags att börja med vattenbyten? Måste jag börja mäta vattenvärden? Har inte mätt något hittills.

    Vänligen,
    Thomas
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Hejsan, har filtervadden varit med från början så är det dags att byta, det är säkert den som ställer till det dåliga flödet. Du kan göra ett vattenbyte nu

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Det ska sitta ett svampfilter i den så frågan är om den är kastad och man satt dit filtervadd i stället?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Thomas Krut
        • December 2016
        • 15

        #4
        Åheim: det är orginalfilter som sitter i, så det är väl ett svampfilter. Som en vit tvättsvamp ungefär. Min tanke är att kanske klippa sönder det och byta lite i taget?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Min erfarenhet av filterbyte är att det går väldigt bra att göra det rakt av men man ska dra ner på maten nån vecka. Byta ut bottengruset ställer däremot till det rejält med balansen i akvariet.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Du vet väl att man får skölja ur svampfiltret ibland (i en spann med lite vatten från akvariet) ?
            Hur många kardinalfiskar har du?
            Artikeln "Skötsel av akvariet" på Zoopet kan kanske vara till någon ledning https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=240

            Kommentar

            • Thomas Krut
              • December 2016
              • 15

              #7
              Ja det är säkert dags att skölja ur filtret om inte annat.

              Eftersom jag försökt vara försiktig med mängden fisk i starten har jag fortfarande bara 7 kardinalfiskar.

              Kommentar

              Arbetssätt...