240 liters SA, passande fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eemmelii
    • October 2018
    • 8

    240 liters SA, passande fiskar

    Hej.

    Vi har ett 240 liters akvarium med 15 stycken Colombiatetror, 9 stycken corydora panda och 4 stycken L066 malar.
    Vi har nu några frågor angående vilken fisk vi ska köpa och ha som "main-fish". Dom vi har tittat på är blå ciklid, electric blue ciklid men har läst oss fram till att det kanske inte är så bra med tanke på att vi har pandorna, dom kanske blir uppätna?
    Det vi är ute efter är en lite större ciklid eller något som är liknande den blåa cikliden. Tips?

    Det är även små hål i bladen på de flesta av våra växter, vad kan det bero på? Vi har tillsatt växtnäring en gång i veckan i tre veckor.

    Med vänliga hälsningar
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Finns väl bara fjärilciklid som alternativ ifall det är ett krav att det skall vara en ciklid från SA som går lite åt blått. Blå ciklid blir rätt rejäl men jag skullre inte tro att den tar pandorna (om dom inte är väldigt små).
    Hålen i bladen skulle jag tro är malarnas verk.

    Kommentar

    • Eemmelii
      • October 2018
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Finns väl bara fjärilciklid som alternativ ifall det är ett krav att det skall vara en ciklid från SA som går lite åt blått. Blå ciklid blir rätt rejäl men jag skullre inte tro att den tar pandorna (om dom inte är väldigt små).
      Hålen i bladen skulle jag tro är malarnas verk.
      Vi kollade på en blå ciklid som heter "electric blue", som är lite mindre än den vanliga blåa, tror du pandorna går säkert med ett par av dom i? Pandorna är väl runt 3-4cm just nu.
      Kan det kan vara malarna? L066 är väl rena köttätare?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Electric blue kallas ibland en odlinsform av fjärilsciklid, men den du syftar på är kanske en odlingsform av blå ciklid? Tycker väl att det kan bli lite trångt i ett 240l med blå cilkid som kan bli upp mot 20cm. Hålen i bladen låter precis som dom som ancistrusmalar kan göra på svärdsplantor.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Electric blue fjärilsciklid är väldigt trevlig, mina tålde dock ej sommarens värmebölja, frid över deras minne.

          Kolombiatetran är ju också trevlig, den inte bara tålde värmeböljan bra, dom har ynglat av sig ganska ordentligt, mina är väldigt produktiva, spontanleker och många yngel överlever i sällskaps/växtakvarium.

          Det finns ju en "electric blue" blåcilkid som redan nämnts, dom blir rätt stora (15-20 cm) och glupska, tar hela ditt postnummerområde som sitt revir. Blåciklid är en ciklid jag tröttnat ordentligt på.

          Kommentar

          • Eemmelii
            • October 2018
            • 8

            #6
            Tack för alla svar!

            Läste på lite om electric blue fjärilsciklid och läste det att dom dör väldigt lätt och oftast inte lever så speciellt länge? Lutar nog mer åt den bolivianska fjärilscikliden, som är väldigt fin.
            Blir det för trångt med två par av den bolivianska?
            Skulle vi kunna skaffa ett par bolivianska och ett par electric blue?

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #7
              Kan verkligen rekommendera boliviansk fjärilsciklid; de har ett intressant beteende, är robusta och dessutom vackra när de trivs och färgar ut! Jag har fem bolivianer varav en hane. De gick tidigare i ett Juwel Rio 240-kar, men går nu i 570L. I det stora karet skulle två hanar utan problem kunna hålla revir men i 240-karet räckte det bra med en hane tycker jag. De trivs ju att gå i grupp innan de parat ut och mellan lekarna. Jag skulle satsa på en hane och tre-fyra honor om jag var du. Hellre en grupp än ett par. Kanske kan det funka med två hanar i gruppen men risken är att det blir för trångt om två par leker samtidigt. Mitt par höll mer än halva karet som revir då. Lycka till!

              Kommentar

              Arbetssätt...