Fråga om belysningstid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas Krut
    • December 2016
    • 15

    Fråga om belysningstid

    Hej! Har en fråga om belysningstid. Akvariet är nystartat och innehåller just nu endast några kardinalfiskar och lite anubias nana. Mer växter blir det dock snart. Jag har ljusrampen på en timer så den lyser 10 timmar. Min fråga är: skulle det funka att köra tio timmar totalt men att ställa timern så rampen är släckt några timmar mitt på dagen när ingen är hemma? Alltså tänt ca 7-12 och sedan 14-19? Har det någon betydelse för karets innevånare?

    Mvh Thomas
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2

    Hej!

    Ja, det skulle funka och är att föredra! Det har betydelse för växterna som växer bättre om man har en s.k. siesta. Erfarenhet säger att man inte ska ha ljuset tänt mer än 10 h eftersom det då blir mycket alger. Dock är en dag på 10 h lite för kort för tropiska växter som då förbereder sig på en period då de inte kommer att växa och istället för att växa fullt ut lagrar de upp energi (Weed Science 1986:34(4)551-557). Dagen bör vara minst 12 h som i ditt exempel. Det är också så att den koldioxid som byggts upp under natten används upp rätt snabbt på morgonen av växterna. Under siestan blir det mörkare (fast inte helt mörkt om det är fönster i rummet) och koldioxidhalten byggs upp igen, och växterna kan använda denna under den andra ljusperioden. Annars är alger bättre än växter på att utnyttja mycket låga koldioxidhalter. Jag kör 5 h ljus, 4 h släckt, 5 h ljus (som Diana Walstad rekommenderar). Det blir en dag på 14 h.
    Senast redigerad av stefant; 08 October 2018, 17:01. Anledning: strul

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Med ett nystartat akvarium och endast lite Anubias hade jag inte belyst akvariet mer än max 6tim/dygn. Beror dock på vilken belysning man har.

      Kommentar

      Arbetssätt...