Förslag på fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikatela
    • September 2018
    • 2

    Förslag på fisk

    Har precis startat upp ett 180 l kar.
    Där bor just nu
    1 par kakaduaciklider
    5 riotetror
    1 anicistrus

    Jag vill gärna ha färgglada fiskar som inte är bråkiga.
    Förslag på vad jag söker?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Blir sällan bra med många olika arter, då blir det fisksoppa.
    Öka på antalet riotetror, ja till 10-15 stycken sammanlagt i det akvariet, dessa är stimfiskar och ett stim består av minst sju individer, helst fler.
    Om du nu ändå skall ha fler arter kan du ju ha någon fisk som håller sig i de övre vattenlagren, eftersom kakaduorna och ancistrusen gärna håller sig på botten och tetrorna mitt på, förslagsvis röd eller orange svärdbärare eller platy, dock inte båda dessa arter då de muterar med varandra. Grön svärdbärare är ju färgglad och inte så bråkig också.
    En annan stimfisk som kanske inte är direkt färgglad är en av alla arterna av bilbuksfiskar, den håller sig väldigt nära vattenytan, intressant fisk, men den hoppar både långt och högt, så täta täckglas då man har sådana. Kilfläcksrasboran har färger utan att vara färggrann, jättesnäll, stimfisk, håller sig högt upp i akvariet.

    Stora ancistrusar kan bli stökiga nattetid innan dom går i pension, tänk på det, och dom blir gamla, och kan väl nå 20 cm sträcket på tumstocken, kanske större om det vill sig illa.

    Men nu pratar jag delvis emot mig själv... Egentligen skall du INTE öka på antal arter, men å andra sidan kan det ju vara trevligt med någon fisk strax under vattenytan. Och oavsett, köp minst fem riotetror till!

    Bättre med fler av samma art, än enstaka exemplar av flera arter, fisksoppa. Däremot är det ju bra med ett par kakaduaciklider. Och ansistrusar funkar sällan bra i par, mindre grupper, men däremot i stim, men ett större stim med ancistruasr har vare sig du, jag eller de flesta andra på detta forum plats för.

    Kommentar

    • Mikatela
      • September 2018
      • 2

      #3
      Tack för ett givande svar!
      Ska införskaffa fler tetror är tanken, dom är mycket trevliga att se på.

      Har bara en liten anicistrus.
      Hade planerat slaffa 1 eller 2 till, men detta är då en dålig idé?

      Kommentar

      Arbetssätt...