"Coola fiskar" till ett ouppvärmt akvarium i sovrummet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joppe_k
    • September 2018
    • 4

    "Coola fiskar" till ett ouppvärmt akvarium i sovrummet

    Ber om ursäkt för den usla ordvitsen i titeln.

    Jag har många gånger (speciellt som yngre) gått och tänkt att jag skulle skaffa mig ett akvarium, men av olika anledningar har det aldrig blivit av. Häromdagen slog det mig att jag har ett mörkt och tråkigt hörn i mitt sovrum och där skulle det vara perfekt med ett hörnakvarium. Jag hade tänkt mig ett Juwel Trigon 190; det är precis lagom stort för hörnet.

    Nu till det som är "grejjen": Jag gillar att ha det svalt hemma. Typ 19-20 grader tycker jag är perfekt. Detta gäller extra mycket i sovrummet där jag i stort sett aldrig slår på elementet. Jag tycker att jag sover mycket bättre då. Det är inte ovanligt att det är 15 grader i mitt sovrum på morgonen, eller tom. 12 grader på vintern om det är kallt ute. (Ja, det är möjligt att jag har isbjörnsgener ) Sovrummet har ett söderfönster och används också för att övervintra krukväxter så som pelargoner, lite köttätande växter och en svalväxande orkidé. Detta är alltså den miljö som jag hade tänkt skulle gälla även för akvariet.

    Jag har läst på lite (på nätet) om "coldwater aquariums" och liknande. Visar sig att det finns en del akvariefiskar som tål, eller tom. gillar, lite lägre temperaturer.

    Det verkar finnas några fördelar med "svalare" akvarier också:
    • Högre syrehalt
    • Lägre avdunstning.
    • Billigare i drift.
    • Årstidsväxlingar kan trigga lekbetende hos vissa fiskar.
    Jag har detta som förslag på innevånare:
    1. Paradisfisk, Macropodus opercularis - 1 hane (+ 2 honor?)
    Detta ska vara akvariets huvudattraktion/blickfång. De är ju magnifika och lite mer storväxta.
    2. Kardinalfisk, Tanichthys albonubes - 1 stim med 10-20 fiskar
    Jag skulle vilja ha en stimfisk i akvariet, och jag tycker att albonubes är utomordentligt vackra! Tanken är lite att Makropoden ska uppmuntra dem att simma i ett fint stim, i och med att den kan vara ganska aggro.
    3. Eventuellt Fläckig pansarmal, Corydoras paleatus - 1 stim med 3-5 fiskar
    En "städpatrull" som ger lite rörelse i bottenskiktet. Corys är ju himla söta!
    4. Eventuellt Cherry Shrimps, Neocaridina davidi - En "koloni"
    En annan typ av "städpatrull" som håller rent på bottnen.

    Med all sannolikhet kommer jag inte att ha både räkor och corys. Tänker mig att det räcker med en art som håller till på bottnen och jag vill inte överbelasta akvariet med allför många djur.

    Som ni också märker så är det huvudsakligen Asien som gäller iom paradisfisken och kardinalfiskarna. Jag funderar på att jag ska köra på det som tema: en bäck eller å från Kinas bergstrakter.

    Övriga saker i akvariet:
    * En Marimo algboll, Aegagropila linnaei
    Så att räkorna har något att putsa. Marimo verkar ju också gynnas av kallvatten.
    * I övrigt ganska välplanterat med växter.
    Jag har förstått att Paradisfisk och Kardinalfisk verkar gilla växtlighet så det lär bli en hel del växter.

    Målsättningen är att få till ett akvarium som:
    • Är lättskött och lämpligt för en nybörjare.
    • Har relativt låg biologisk last från fiskarna.
    • Pryder sin plats i hemmet.
    • Utnyttjar den "årtidsrytm" som råder i mitt sovrum.
    Ja det är så pass långt som jag tänkt hittils. Förslag/synpunkter/kritik på detta mottages med tacksamhet! Speciellt från er som har erfarenhet av "svala" akvarier och ovanstående fiskar. Alternativ på fiskar samt växter vore också trevligt. Jag har t.ex. dålig koll på vilka växter som skulle klara låga temperaturer (förutom Marimo och Javamossa). Om någon har några snygga inredningar eller aquascapes som kan tjäna som inspiration så är det också välkommet.

    Mvh,
    Johan
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Både macropoder, räkor och kardinalfiskar har jag haft i "kallvattensakvarier" utan några som helst problem. Dock gick de förstås inte i samma akvarium - och risken med att blanda dessa är väl att små fiskar äts upp. Dom flesta växter funkar bra (ofta t.o.m. ofta bättre) i lite svalare vatten.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Joppe_k
      • September 2018
      • 4

      #3
      Hej Kjell,

      Tack för svar! Bra att få höra att dessa funkar för "kallvatten".

      Min erfarenhet från krukväxter är att även växter som egentligen är "tropiska" ofta klarar förvånansvärt låga temperaturer på vintern. När både temperatur och ljus försvinner så går de i vila; dör gör de sällan. Jag kan tänka mig att detsamma gäller för vattenväxter: man får bara dra ner på gödning/ljus när temperaturen sjunker.

      Ja, Makropodens eventuella aggressivitet är väl den största osäkerhetsfaktorn. Vissa på nätet verkar påstå att det går bra att ha dem tillsammans med andra fiskar som inte påminner om den egna arten. Andra påstår att de är rena tyrannerna i akvariet och plågar livet ur alla andra fiskar. Antar att det till stor del beror på personligheten hos den individuella fisken. Vissa är snällare än andra.

      När det gäller Kardinalfiskarna så var min förhoppning att de skulle vara tillräckligt stora (som fullvuxna) för att Makropoden inte ska betrakta dem som mat. Även att den inte skulle våga ge sig på ett helt stim av Kardinalfiskar. "Strength in numbers" och allt det där. Räkor som den lyckas fånga kommer den dock helt säkert att äta upp. Där skulle kompromissen bestå i att en väletablerad koloni som ges många gömställen skulle kunna överleva trots ett visst "svinn" som levandefoder åt Makropoden. Tyvärr kommer detta nog att göra räkorna så skygga att jag knappt ser till dem (på dagen).

      Det är nog klokt att förbereda sig på att Makropoden inte går att blanda med andra fiskar. Isf. får jag bestämma mig om jag vill köra på ett artakvarium med bara M. opercularis, eller om jag vill hitta en annan fredligare fisk som blickfång.

      Kommentar

      Arbetssätt...