Akvarium till 6 åring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 36048419
    • September 2016
    • 36

    Akvarium till 6 åring

    Hej,

    Min son börjar till min glädje bli sugen på ett eget akvarium. Av någon anledning vill han ha ålar och jag kan inget om dem. Kuhlii ål verkar väl vara den minsta man kan ha (genom en snabb googling). Förstår att man ska ha en 5-6 stycken men vad ska jag satsa på för akvarium? Finns ju mängder begagnat. Hur stort behöver 5-6 ålar?
    De minsta karen tycker jag är lite trista så jag tänker mig 80-100 liter. Är väl egentligen också en fördel om han kan nå ner i karet med sina armar och pyssla lite själv.

    Jag får väl åka runt och leta sedan men är det någon som vet var i Göteborg dessa ålar är lättast att inhandla?

    Anders
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Tipsar du kollar på akvarium på Hornbach, där har de många billiga och bra kar, framförallt Juwel, så får ni er en känsla för vilken storlek som är bra. 80liter + ska räcka för Kuhliålar.

    Tror mig också ha sett just Kuhliålar på Hornbach men är inte helt säker nu. Annars är de hjälpsamma med att beställa hem.

    Kommentar

    • 36048419
      • September 2016
      • 36

      #3
      Ursprungligen postat av Stahl
      Tipsar du kollar på akvarium på Hornbach, där har de många billiga och bra kar, framförallt Juwel, så får ni er en känsla för vilken storlek som är bra. 80liter + ska räcka för Kuhliålar.

      Tror mig också ha sett just Kuhliålar på Hornbach men är inte helt säker nu. Annars är de hjälpsamma med att beställa hem.
      Tackar, jo får nog ta en sväng dit. Svårt tycker jag att köpa mindre kar begagnat, ser alltid så slitet ut.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #4
        Juwel Rio 120L tycker jag är ett bra nybörjarkar. Det är tillräckligt stort för att man ska kunna ha några olika fiskar och borde även rymma 5-6 kuhliiålar. Dessutom har det ett lock vilket är bra eftersom de ålar du funderar på annars kan ta sig ut. Tänk på att ha finkornig sand utan vassa kanter som bottenmaterial så de inte skadar sig när de gräver. Kul med ett barn som vill ha eget kar!

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Möjligen har Tommy på Zootrop, på Kaggeledstorget, http://www.tropakvariefiskimport.com/akvariebutik.php (hållplats spv .linje 1) hunnit få in Kulhii.
          Men i mitt tycke en tråkig fisk för barn att titta på.. ja "titta på" då den inte syns, den gräver ned sig ordentligt.

          Hos zoohandlarna i försäljningsakvarierna där det finns kuhlii finns det nästan ingen sand på botten, och det finns ju en anledning till det.
          Sexåringar är ju ombytliga, och säkerligen kan du få honom på andra fiskktankar. Mitt första akvarium fick jag som fem-sex åring, det var ett tag innan högertrafikomläggningen... mammutarna hade visserligen försvunnit från Hisingen och några år tidigare hade den där killen promenerat torrskodd över Röda havet med ett större sällskap, det är många år sedan. I alla fall så fanns det röda svärdbärare, guppy och blå gurami i det akvariet, säkerligen alldeles för många fiskar.

          Det finns inga nybörjarfiskar, och kuhliin är väl heller ingen sådan (som inte finns). Men någon liten ciklid, ett par paletter kanske och kanske ett mindre stim med kilfläcksrasboror..? för att nu nämna några anspråkslösa fiskar som en sexåring kan tänkas vara intresserad av. Zebrafiskar brukar man ju annars se många av i barns akvarium, trevliga lättskötta fiskar. Men kuhlii... dom gräver bara ned sig och syns inte, dessutom nattaktiv, lätt att tröttna på sådana och kanske förlora akvarieintresset pga av det.
          Här är Zoopets artbeskrivning till kuhliin; https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=281&SOK=1
          Senast redigerad av Björn J.; 04 September 2018, 11:58.

          Kommentar

          • Tyko
            • April 2015
            • 279

            #6
            Jag tycker tvärt om att kuhliis är väldigt trevliga fiskar, alltid kul när någon tittar fram. Har du bara en ordentlig grupp (5-6 stycken minst) och gott om gömställen ända fram till framrutan så brukar det alltid vara nån som syns. Se dock till att de inte kan smita ut, de är det väldigt duktiga på annars.

            Ett annat alternativ skulle kunna vara väderålar (Misgurnus anguillicaudatus), men då krävs ett större kar med gärna lite svalare vatten.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av Tyko
              Jag tycker tvärt om att kuhliis är väldigt trevliga fiskar, alltid kul när någon tittar fram. Har du bara en ordentlig grupp (5-6 stycken minst) och gott om gömställen ända fram till framrutan så brukar det alltid vara nån som syns. Se dock till att de inte kan smita ut, de är det väldigt duktiga på annars.

              Ett annat alternativ skulle kunna vara väderålar (Misgurnus anguillicaudatus), men då krävs ett större kar med gärna lite svalare vatten.
              Missuppfatta mig gärna på rätt sätt, javisst är dom trevliga, men tycker en sexåring det? Med tanke på att de då gräver ned sig och mest håller igång nattetid, så låter det ju som en beskrivning som likagärna kunde gällt för familjens tonåringar... Jo jag har haft sådana också, ja alltså såväl tonåringar som kuhlii, först kuhlii sedan tonåringar.
              Ja, även den kinesiska väderfisken Misgurnus anguillicaudatus är nattaktiv. Man kanske vill att sexåringar skall sova om natten och inte sitta uppe framför akvariet....

              Men det ena behöver ju inte utesluta det andra, man kan ju ha kuhliisar tillsammans med en massa andra arter av dagativa och lättskötta fiskar.

              Kommentar

              • Tyko
                • April 2015
                • 279

                #8
                Av våra (åtminstone fem) kuhliis så brukar alltid någon ligga framme och titta ut från under något blad eller plecogrotta. Visst det är ju inga platys men har man några stycken så är det alltid nån som är ute. Kan tänka mig att det kan bli lite roligare i längden, se hur många kuhliiålar man kan hitta varje dag.

                Vad gäller nattaktiva fiskar så brukar de lära sig rätt snabbt när maten serveras, vi har en zebrapleco som kommer fram och vill ha frukost varje morgon. Så ger man dem lite tid att vänja sig vid akvariet och matningen så blir de mer eller mindre dagaktiva (eller iallafall mataktiva).

                Kommentar

                • 36048419
                  • September 2016
                  • 36

                  #9
                  Tack för alla era svar.
                  Är ju lite ett problem det där med att de är nattaktiva. Funderar nog på någon kompromiss, ett lite större akvarium typ 120 liter som nämndes i tråden där det kan finnas lite andra invånare också.
                  I värsta fall så får kuhliisarna flytta till mitt 300 med sand där det bor kilfläcksrasboror, pansarmarmalar etc.

                  Ska försöka hitta nåt begagnat annars får det väl bli hornbach i helgen då han börjar bli otålig, och det ska ju startas upp först ochså före någon kan flytta in

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Man kan ju naturligtvis vända på dygnet i akvariet också, tänt på natten, släckt på dagen, sedan ställer det till "miljöproblem" i hemmet, i synnerhet om det skall stå i sexåringens rum, just sexåringar vill man ju gärna ha i rätt fas med dygnet, jag vet, även om det nu är många år sedan hade jag nattaktiva barn som spelade dataspel och allt möjligt om nätterna och satt och sov i skolan eller förskolan.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...