Kakaduaciklider "stim problem"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • embl
    • July 2018
    • 38

    Kakaduaciklider "stim problem"

    Jag har nu haft 2kakadu ciklider(par) med 2 siamesiska algeätare i ett 60L men hanen har "attackerat" algeätarna så dom gömmer sig hela tiden bakom filtret så jag gick tips om att köpa en hona till så jag köpte det men nu är det honans tur att sitta bakom filtret är det något som kommer ändras eller kommer dom bråka hela tiden.
    mvh en trött Emil
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #2
    Ditt kar är nog för litet för att två kakaduahonor ska kunna skapa var sitt revir. Det är absolut för litet för siamesiska algätare. Om du nu redan har två kakaduahonor och en jagande hane kan det vara en idé att ta ut dem ur karet en stund och ändra om lite i inredningen. Se till att du har många gömställen i form av rötter och växter. När du sedan släpper tillbaka dem behöver alla skapa nya revir och möjligen blir hanen inte lika ”bråkig” då. I samma veva kan du ju håva upp siameserna och ge tillbaka till akvariebutiken om de tar emot dem. För siameserna kommer inte må bra i ett så litet kar.

    Kommentar

    • embl
      • July 2018
      • 38

      #3
      Tack för svar jag återkommer med mer information om hur det går

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #4
        Lycka till!

        Kommentar

        • embl
          • July 2018
          • 38

          #5
          jag har kontaktat affären och jag hoppas att paret siamesiska algeätarna är borta om 36 timmar. tänkte bara kolla om det är konstigt att honan inte för på sig så mycket? PS är väldigt ny till hobbyn så skulle gärna vilja ha några tips om ciklider te.x bra levande mat och lite saker som kan hjälpa mig in i hobbyn.
          Mvh en lite orolig Emil

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #6
            Är det den nya kakaduahonan som inte rör sig så mycket? Det låter ju inte normalt. Kanske är hon sjuk eller så håller hon sig där hon får vara för hanen. Bra att du kan lämna in siameserna!

            Mina kakaduor gillar olika typer av frysfoder främst artemia men även svarta mygglarver, dafnia, cyklops och mysis. Som levandefoder brukar blackworms och tubifex funka bra. Jag klipper maskarna i mindre delar först för annars kan de vara för långa för dem att ta.

            Läs på nätet om kakaduaciklider och hur de vill ha det i karet för att trivas. Du kan också söka här på Zoopet och få fram gamla inlägg om dem. De gillar ju gömställen i form av rötter och växter samt behöver någon typ av grotta (stenröse, kokosnöt, hålig rot eller liknande) där de kan lägga sina ägg om de leker. Jag upplever kakaduorna som lättskötta men de är kortlivade vilket man bör veta om. Hoppas det blir bra för dig och dina fiskar!

            Kommentar

            • embl
              • July 2018
              • 38

              #7
              Tack för tipsen jag har nu ändrat inredningen och har försökt göra så det är svårt för fiskarna att se till andra sidan.
              Mvh! en tacksam Emil

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #8
                Vad bra, lycka till nu!

                Kommentar

                • embl
                  • July 2018
                  • 38

                  #9
                  tack

                  Kommentar

                  Arbetssätt...