Nybörjare, korta frågor, snabba svar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stevengerrard
    • September 2018
    • 6

    Nybörjare, korta frågor, snabba svar?

    Hej
    Har ett par veckor gammalt 60L akvarie som innehåller 2 dalmatin molly, 2 orangea molly, 2 silvriga (?) molly samt en svart molly. Skulle behöva bottenätare samt algätare också, får det plats? Hur många kan jag ha? Vilka ska jag ha?
    Jag köpte det begagnat och fick med en burk med mat, tror det är något slags torrfoder (heter det så?) som man strör i. Men har läst att precis som människan så är en varierad kost bra, har läst att man ska ge dem fryst mat? Vad ska man ha för mat? Hur ofta och hur mycket ska man ge den?
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Det låter lite i minsta laget. Mollysarna kommer ta en del alger så skippa algätare, som bottenätare rekommenderar jag malaysiska sandsnäckor.

    Som variation i matningen går det att köpa paket med till exempel frysta mygglarver som är bra godis, men mollys är till stor del "växtätare" så alger och algtabletter är bättre för dem.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Du kan ju också skaffa dig en "lopphåv" och ge dig ut till någon mindre sjö, damm eller tjärn och försöka fånga "vattenloppor" cyklops samt mygglarver.
      Det finns flera olika sorters torrfoder, för olika fiskar, sådant som ger mer lyster åt fiskarnas färg etc, etc. Det brukar finnas fler olika sorters torrfoder till akvariefiskar än det finns olika sorters ärtsoppa för humant bruk...

      Det finns exempelvis frystorkade små maskar, Tuifex, som brukar vara populära, det finns frystorkade små kräftdjur som heter Spirulina.
      Du kan försiktigt mata med sådant som vi människor äter, små bitar med torskfilé eller annan vitfisk funkar bra. Rom från matfisk är väldigt populärt, räkrom är extra gott. Ja räkor då, ja alltså nordhavsräkan, i små bitar, varning för skalen, ben och dessa antenner som kan penetrera tarmen och buken, så skala ordentligt innan matning.

      Jag vet en akvarist som matade tigerbarber med Arboga leverpastej, skivbar pastej, fiskarna växte snabbt, men det grumlade vattnet en hel del, rekommenderas istället på smörgåsen med knaprig smörgåsgurka, och inte till akvariefiskarna!
      Diskusfantasterna matar med kokt oxhjärta i små portioner, men det är tydligen omstritt, då diskusfiskar i naturen sällan äter upp oxar eller ens dess hjärtan.... Å andra sidan äter ju inga sötvattenslevande fiskarter nordsjöräka heller, eller inte ens torsk..!

      De akvarister som håller ciklider blandar ju till en räkmix i matberedaren som de sedan fryser in i små portioner. Recepten ser litet olika ut, men ingredienserna är ju då räka, ärtor och eller spenat, AD-droppar, samt något som fixar konsistensen. Även andra fiskar äter detta med god aptit. Ja frysta svarta och röda mygglarver kan du köpa i zoobutiken. Tina fryst foder först innan du matar, fiskarna kan få köldskador annars, varning för de röda mygglaverna, hemoglobinet i dessa kan utlösa lindriga allergiska reaktioner hos många och kanske allvarligare reaktioner hos känsliga. Det brukar räcka att vara noga med handhygienen men annars kan man ju använda engångshandskar.

      Men du, vad du än matar med så mata försiktigt och sparsamt!

      Kommentar

      Arbetssätt...