Helt nytt akvarium. Vissa fiskar dör, de flesta inte. Jag förstår inte varför

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cgillinger
    • September 2018
    • 2

    Helt nytt akvarium. Vissa fiskar dör, de flesta inte. Jag förstår inte varför

    Hej!

    Efter en längre tids funderande bestämde jag mig i våras för att skaffa akvarium - något jag också hade när jag var ung. Då var det mina föräldrar som stod för skötsel, nu är det jag.

    Jag köpte ett 60 liters nybörjar-akvarium. Tog hjälp av zooaffärens personal, fixade grus, tre plantor och en liten grotta. Började med sju tetror, tre platys och en mal. Köpte rekommendrad mat, Tetrarubin, och Easylife Filter medium och Easystart bakterier.

    Följde instruktionerna för igångsättande. Till saken hör att när vi startade så var det varmaste sommardagarna, så akvarietemperaturen kröp uppåt 30 grader. Nu är det normala värden.

    Tetrorna trivs hur bra som helst, malen likaså. Växterna frodas. Men platysarna dog nästan omedelbart, den först inom något dygn, de övriga inom en vecka. Jag tänkte att vi hade vattenproblem, så tillbaks till affären och hem med rekommenderade JBL Easytest 6in1. Visade sig ha lite höga No2 vid första mätningen, som skedde tre veckor efter fiskarna etablerades i akvariet.

    Matar nu ungefär varannan dag.

    Byter vatten en gång i veckan, ungefär 1/3, och har en slamhävert för att få rent i gruset.

    Efter att platysarna lämnat vattenlivet, bestämde jag mig för att vänta med nya fiskar för att se hur vattnet utvecklades. Mätte därför i två veckor. Byter vatten på söndagen, så mätte en vecka senare på lördagarna. Nu är alla värden ok. Så tillbaks till zooaffären. Jämnade upp tetrorna med tre till, så de nu är tio. Kompletterade med tre guppys.

    Tetrorna, även de nya, fortfarande lika pigga. Två av de tre guppysarna dog i dag, en vecka efter införskaffandet. Den ena hade betett sig märkligt under ett par dagar, legat på botten stilla för att sedan fara iväg och bete sig som övriga fiskar. Simmade i spiraler ett tag och så ner och ligga på botten. Den andra hade öht inte visat några tecken på att må dåligt.

    Så, i korthet: Har tio tetror och en mal som verkar helnöjda, platys och guppys som dör omedelbart.

    Jag försöker förstå vad som är fel. Börjar misströsta, kan ni hjälpa en nybörjare?Samtliga fiskar inköpta på samma ställe.
    Senast redigerad av cgillinger; 02 September 2018, 11:44.
  • åheim
    • April 2006
    • 13128

    #2
    Hej! Focusera på fisken som faktiskt mår bra just nu och låt akvariet komma igång ordentligt och nyttobakterier kan etableras fullt ut i filter och bottensubstrat! Varför blir fisk sjuk och dör? Ja det kan bero på ammonium och nitrit, men i ett väl inkört akvarium med adekvat filtrering, vattenbyten och med rimlig belastning är den risken obefintlig. Sen har vi parasiter och bakterier och dem finns alltid närvarande i akvariet och friska fiskar klarar att skydda sig mot sånt, men är den försvagad så kan de insjukna. Fisk kan inte hantera stress och sterss sänker deras immunförsvar och stress kan bero på fel blandning av fisk, svajjigt Ph, kraftiga temperaturskillnader, att man möblerar om ofta, dålig vattenkvalité mm.

    De kan ha varit i dålig kondition från affären och inte klarade av att flytta och allt vad det innebär? Och du har haft nitrit och det regarer fisk olika på...
    Men låt akvarium och filter (rengör försiktigt om det blir igensatt) vara ifred så mycket som möjligt och inte möblera om eller röra runt i karet.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • cgillinger
      • September 2018
      • 2

      #3
      Stort tack för svar. Jag siktar på att bara låta akvariet vara nu ett tag och låter allt sätta sig.

      Kommentar

      Arbetssätt...