Luktar unket

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinStromberg
    • August 2018
    • 6

    Luktar unket

    Hej!
    Jag köpte mitt 100L akvarium begagnat med fiskar och rubbet. Fyllde på med nytt vatten och satte i några nya växter. Tvättade hela akvariet och det nya gruset noga innan jag startade upp det.
    3 fiskar dog de första 24h, men resten mår bra nu efter första veckan. Jag har tillsatt Happy Life tropiskt vatten och Tetra AquaSafe för bästa möjliga vatten.
    Arken Zoo testade mitt vatten och hade inget att anmärka på, allt såg bra ut! Men ändå så luktar hela rummet unket av akvariet. Vattnet är även lite smått grumligt av och till.
    Filtret har integrerad luftpump om det gör någon skillnad.
    Tacksam för svar!
    mvh
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Akvariet verkar inte har varit igång mer än en vecka, och det tycker jag är väldigt tidigt för att det ska lukta unket och att vattnet är grumligt. Vattnet blir så om man matar för mycket. Då är det mycket mat som ligger och ruttnar. Du bör därför mata med mindre mängd mat. Du kan t o m låta bli att mata ett par dagar innan du fortsätter.

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #3
      Det är ett begagnat akvarium sa du. Är det gammalt filter i pumpen eller ersatte du det med nytt? Filtret kan annars ha skit i sig som grumlar även sanden grumlar lite de första dagarna. Även växterna kan haft skit på sig (om de med va begagnade).

      Kommentar

      • RobinStromberg
        • August 2018
        • 6

        #4
        Ursprungligen postat av stefant
        Akvariet verkar inte har varit igång mer än en vecka, och det tycker jag är väldigt tidigt för att det ska lukta unket och att vattnet är grumligt. Vattnet blir så om man matar för mycket. Då är det mycket mat som ligger och ruttnar. Du bör därför mata med mindre mängd mat. Du kan t o m låta bli att mata ett par dagar innan du fortsätter.
        Yes, ska nog lugna ner med maten och städa botten grundligt för att bli av med eventuellt överblivet foder (som jag vet ligger där). Ska chilla med maten och städa ur allt foder.

        Kommentar

        • RobinStromberg
          • August 2018
          • 6

          #5
          Ursprungligen postat av Stahl
          Det är ett begagnat akvarium sa du. Är det gammalt filter i pumpen eller ersatte du det med nytt? Filtret kan annars ha skit i sig som grumlar även sanden grumlar lite de första dagarna. Även växterna kan haft skit på sig (om de med va begagnade).
          Gammalt filter i pumpen, tvättade det nu dock. Funderar på att köpa aktivt kol och försöka få in i med Eheim.
          Hade någon gammal växt, men gjorde mig av med dem. Annars är resten nya.
          Kan vanliga akvarieväxter växa i akvariegrus?

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            #6
            Det är väldigt varierande vad akvarieväxter trivs bäst i men de flesta klarar grus utan problem. Anubias och Javaormbunke är dock två undantag de bör du limma eller binda fast på en rot.

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Ursprungligen postat av RobinStromberg

              Gammalt filter i pumpen, tvättade det nu dock. Funderar på att köpa aktivt kol och försöka få in i med Eheim.
              Hade någon gammal växt, men gjorde mig av med dem. Annars är resten nya.
              Kan vanliga akvarieväxter växa i akvariegrus?
              Gammalt filter är positivt pga bakterierna det för med sig. Aktivt kol tror jag inte har någon betydelse i det här fallet.

              Växter som har rötter kan fästa i akvariegrus men de kan i princip inte växa i det. Det som gör att de växer i ett vanligt akvarium är att de får näring som tillförs via fiskmaten. Efter ett antal månader kommer mycket fiskbajs etc att ha samlats i gruset och det finns då mer näring än i början. Ljus måste växterna också ha förstås. Om man vill göra det bättre för växterna kan man ha jord under gruset men detta är överkurs.

              Kommentar

              Arbetssätt...