Nytt 180L med 4 malar - hur mycket ska jag mata?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MikaelArvidsson
    • August 2018
    • 16

    Nytt 180L med 4 malar - hur mycket ska jag mata?

    Hej!

    Familjen har precis skaffat vårt första akvarium, ett Juwel Rio 180. Det är helt nystartat och testpiloterna är

    * 2st L144 ancistrus
    * 2st siamesiska algätare.

    Hur mycket ska vi mata dem? Jag har Tropical green algea wafers som sjunker till botten samt Tropical flakes. I butiken där jag köpte fiskarna tyckte han att jag skulle börja med 1 halv wafer som ancistrusarna får dela på. Men jag glömde fråga hur ofta!?

    Vi matade ingenting 2 första dygnen, sedan en halv wafer. Det var inte direkt som att de kastade sig över den... Efter 24h ligger det fortfarande en del småbitar kvar från den på bottnen. Ska jag plocka ut bitarna som inte går åt direkt eller kan de ligga kvar?


    Och - hur mycket ska jag mata hädanefter? Vad ska man titta efter? Att de käkar upp tabletten inom en viss tid?
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Jag kan inte så mycket om de här fiskarna, men i ett precis nystartat akvarium finns inga alger, så då måste man mata. Är inte ancistrus nattaktiva? Då får du mata på kvällen och inte så mycket att det ligger kvar nästa dag. Att ta upp såna tabletter är svårt för om man rör dem när de legat ett tag så virvlar de bara upp och sprids ut i vattnet. Det kan kanske ta ett tag innan de lär sig var maten finns, mata därför alltid på samma ställe. Jag skulle matat en gång om dagen fast inte mer än de äter upp på ett dygn. Andra som har mer koll kanske kan skriva men jag svarar så att du får ett svar i alla fall.

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #3
      Jag brukar suga upp överblivna tabletter med häverten och sen fylla på den lilla mängd vatten som försvinner.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Jag kan säga hur jag skulle göra, jag skulle mata siameserna med lite flingor och när lyset slocknat droppa ner en algtablett och fanns den kvar på morgonen så skulle jag suga upp den och vänta ett par dagar till nästa tablett, för en tillräckligt hungrig ancistrus hittar utan problem på tabletten med sitt skarpa luktsinne!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • MikaelArvidsson
          • August 2018
          • 16

          #5
          Tack för snabba svar! Jag ska prova det ni tipsat om.

          Hm, måste säga att det är lite frustrerande som nybliven akvarist - det finns ju så lite att göra! Man läser på en massa och vill göra så mycket men man ska varken byta vatten eller städa några filter. Eller köpa fler fiskar. Och när man matar är reaktionerna...underväldigande De verkar inte jätteintresserade av maten jag lägger i.

          Däremot verkar de hitta rätt mkt att käka på i akvariet redan nu. Den ena ancistrusen åker i princip runt konstant och suger på stockar, rutor och växter. På stocken bildades det en vit slemmig hinna i början och den har han käkat upp.

          Den andra ancistrusen däremot ligger enbart i en grotta och gör absolut ingenting. Sett han framme någon gång men kommer man för nära så rymmer han tillbaks till grottan. Denna ancistrus har också lite vitt längst upp på sin simfena, så jag hara funderat på om han inte var helt hundra när vi köpte honom.
          Senast redigerad av MikaelArvidsson; 25 August 2018, 08:21.

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            #6
            Ofta brukar man börja med lite mer aktiva fiskar de första veckorna och sen efter 3-4 veckor köper man ancistrusarna som ju ofta också är bland de dyrare fiskarna i akvariet.

            Kommentar

            • MikaelArvidsson
              • August 2018
              • 16

              #7
              Pratade med en erfaren akvarist som tyckte vi kunde ploppa i lite mer fiskar redan nu. Så nu har vi utökat med:

              * 1 par palettciklider
              * 2 siamesiska algätare
              * 6st pyttesmå kuhli

              Paletterna fick en grotta också.

              Nu är det mycket mer liv och rörelse

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #8
                Undrar hur erfaren den akvaristen är då hen har rekommenderat dessa fiskar som du har som start på ett nytt akvarie.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Jag undrade allt lite också
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • MikaelArvidsson
                    • August 2018
                    • 16

                    #10
                    Om jag förstår er rätt så invänder ni inte mot mängden/antalet fiskar? Utan ni tycker det är dåliga fiskar att ha som första invånare i ett nystartat akvarium? I så fall kan jag erkänna att ingen har givit mig rekommendationer om i vilken ordning jag ska köpa dem, så det är nog mitt fel isf. Jag har främst två skäl till min ordning - försökt välja fiskar som inte behöver vara så många av samma sort för att trivas (för att hålla nere totala biolasten i början) samt ta barnens favvisar först, t.ex. ancistrus. Just det, nu när jag tänker på det så har jag också läst att algätande fiskar gärna kan vara med från start i akvarium. Minns inte vart dock, kan försöka hitta igen.

                    Men jag köper från en butik jag har ett gott intryck av, samma säljare varje gång, och denne säljare har inte reagerat när jag berättat förutsättningarna med akvariet. Vid varje köp har jag sagt hur länge det varit igång, vilka fiskar jag redan har och vilka jag planerar att skaffa framledes, så att allt ska passa ihop.

                    Men jag lär mig gärna mer inför eventuella framtida akvarieköp så utveckla gärna hur ni tänker!

                    Kommentar

                    • Stahl
                      • June 2018
                      • 333

                      #11
                      Saken är att man brukar vänta med algätare några veckor- 1 månad då man har lite mer alger och annat för dom att äta.

                      Sen måste siamesisk algätare va i en grupp på minst 6 för att trivas.

                      Palettciklider vill gärna ha levande föda som skitar ner mer.

                      Men de vanliga är att man börjar med liten och billig fisk såsom någon tetra. Att de vill vara fler gör inte så mycket då flera små tetror ändå tenderar att ha mindre belastning än ett ciklidpar.

                      Kommentar

                      • MikaelArvidsson
                        • August 2018
                        • 16

                        #12
                        Tack för input!

                        Vad har du för källa på att siamesika algätare behöver vara en grupp på minst 6st? Jag har läst på en del utan att stöta på detta.

                        Zoopet:
                        "Den siamesiska algätaren är fredlig mot andra arter, men något aggressiv och revirhävdande mot andra av samma art. Förutsatt att inte akvariet är för litet, kan man hålla en liten grupp av dem i samma akvarium utan större problem." https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270

                        Wikipedia:
                        "Den siamesiska algätaren är fredlig mot andra arter, men något aggressiv och revirhävdande mot andra individer av samma art. Förutsatt att inte akvariet är för litet, kan man hålla en liten grupp av dem i samma akvarium utan problem." https://sv.wikipedia.org/wiki/Siamesisk_alg%C3%A4tare

                        Haha... nu ser jag att det är exakt samma text, så någon har förmodligen kopierat från den ena till den andra platsen..

                        Engelska wikipedia:
                        "They are active and fast swimmers that will school together if kept in a group, but some individuals may display aggression to their own kind or related fish. "

                        "Siamese algae-eaters will often school together, but are also content living solo. When two are kept together, they will often establish their own territory as they mature. "




                        Lite frustrerande att hitta bra info faktiskt. Man vill ju läsa på som nybörjare men oftast hittar man bara korta snuttar om varje fisk. Samma sak med t.ex. växter (co2 + ljus + näring) och kvävecykeln - nästan alla källor har en kort förenklad beskrivning, sen tar det stopp. Tips på litteratur som går mer på djupet?


                        Kommentar

                        • Stahl
                          • June 2018
                          • 333

                          #13
                          Det har nämnts flera gånger i detta forum av de som har/har haft siameser. Är de färre tenderar de att vara aggressiva mot övriga invånare i akvariet.

                          Kommentar

                          • MikaelArvidsson
                            • August 2018
                            • 16

                            #14
                            Ok! Hoppas den informationen kan leta sig in artiklarna på diverse siter då så att det blir lättare att hitta framöver. Väldigt bra att känna till innan man köper. Eftersom de ändå "passar" i akvarier från 150cm men behöver vara minst 5-6st (á 15cm) så tar de ju en hel del av tillgänglig plats i anspråk i ett sådant mellanstort akvarium.


                            ---

                            I övrigt så tuffar akvariet på, inga konstigheter än så länge. Växterna har gått ner sig en del sen de kom hem till oss. På något ställe hittade jag att det är normalt vid nystartade akvarium och att de vanligen blir finare sen igen.

                            Å andra sidan ser man ju filmer på demoakvarium från t.ex. juwel där de visar växterna vid plantering, 6 veckor senare, 12 veckor senare etc och då blir de bara finare o finare för varje bild. Men då kör de med starkare belysning, co2 och näring.



                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              #15
                              Det kan funka bra med en mindre grupp siameser också. Jag har tre stycken i ett 570L, tidigare gick de i ett 240L. Det har aldrig varit problem med att de bråkat med varandra eller andra fiskar. De verkar uppskatta varandras sällskap och simmar ofta tillsammans men jag kan inte se något tecken på att de borde vara fler för att må bra. Nu har jag också tre mindre siameser i 240L. Dessa har jag inte haft tillräckligt länge för att veta att det funkar bra med dem men hittills har det inte synts någon aggression.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...