Vilken fisksort kan trivas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *anna
    • March 2009
    • 16

    Vilken fisksort kan trivas?

    Hej, har sedan länge haft ett litet 60 liters akvarium med guppis i barnens rum, men nu har de tröttnat och vill flytta ut akvariet i vardagsrummet istället. Jag skulle vilja ha två coola slöjstjärtar i det istället men jag vet att det är på tok för litet. Finns det någon annan sort som man kan ha bara två av som är lite större som ändå skulle trivas? Guramis är jag inte så sugen på.... tacksam för svar
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Vill du ha väldigt färgglada fiskar som är hyffsat stora i ett litet akvarium skulle jag nästan rekommendera killifiskar.

    De är dock lite speciella och lever inte så länge (1-2 år) så man vill helst ha så bra miljö att de förökar sig så att man kan njuta av deras sällskap längre.

    Här står lite om killifiskarna: https://www.zoopet.com/index.php?opt...=article&id=49


    Känner man inte för detta finns det ju alltid palettciklid eller svärdbärare.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Ja slöjstjärtar är det nog ingen seriös akvarist som rekommenderar till den akvariestorleken.
      Slöjstjärtar vill ju dessutom ha litet kallare, tempererat vatten varför det kan vara litet svårt att ha sådana i vardagsrumsakvariet.

      Killifiskar, eller "årstidsfiskar" är riktigt trevliga, det finns en mängd olika små arter som kan vara lämpliga, en del är halvsvåra, andra svåra, några är "mindre knepiga" ja googla på det eller följ länken i föregående inlägg, och se om du finner någon passande art. Det står ju en del på denna webbplats artbeskrivningar också.

      Annars vanliga små tetror, 10 kardinaltetror, eller 15 neontetror, kan vara effektfullt. eller någon annan mindre tetra, kanske någon av de "självlysande" som då nämnda, eller glörbandstetra... ja det finns massvis med sådana arter.
      Mindre rasboror finns det ju också många av, en av mina favoritrasboror är kilfläcksrasboran, den är alltid pigg och på alerten.

      Paletter och svärdbärare är redan föreslagna, ja funkar bra tillsammans, även platy. Men blanda inte platy och svärdbärare, dom jan nämligen få yngel tillsammans och man får bastarder.
      Blanda inte heller föreslagna neon- och kardinaltetror. Det är visserligen helt riskfritt, dom trivs tillsammans och korsbefruktar inta varandra, men neontetrorna kommer att se bleka och sjuka ut i jämförelse med den färggrannare kardinaltetran.

      Om du inte vill ha stimfiskar, så kan ju ett par dvärggurami också platsa i det lilla akvariet.

      Nä, vem har sagt att det är lätt att välja, men det är ju valår i år... Någon val skall du dock inte ha, mig veterligen finns det ingen sådan liten art som får plats ens i ett 100 litersakvarium...

      Kommentar

      • *anna
        • March 2009
        • 16

        #4
        Praktbarb hittade jag nu, som finns i en variant med långa fina fenor, påminner lite om en sjöjstjärt. Vad tror ni om det? Om man har tre sånna?

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Praktbarb blir för stor för 60 L tyvärr

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            #6
            Stimfiskar ska du ha minst 7 gärna 10 av för att de ska trivas. Och de finns en riktlinje om 1cm/liter så för 60 liter skulle jag inte välja en stimfisk som är större än 6cm.

            Utöver det vill en del (som t.ex. zebrafisk) ha stort utrymme att simma på. Därför måste man också kolla den angivna minimilängden på akvariet som står i artbeskrivningen.

            Kommentar

            • *anna
              • March 2009
              • 16

              #7
              Åh... attans...tack snälla för all hjälp.

              Kommentar

              • *anna
                • March 2009
                • 16

                #8
                Men hur fungrerar det med karpfiskar då? Kan man ha en hane och en hona ihop eller blir de arga på varandra? Måste jag ha pumpen då eller kan jag skippa den?

                Kommentar

                • *anna
                  • March 2009
                  • 16

                  #9
                  Kampfiskar*

                  Kommentar

                  Arbetssätt...