Nya neonteror som simmar på botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goteborgakvarium
    • August 2018
    • 1

    Nya neonteror som simmar på botten

    Jag har precis startat mitt 54l akvarium och idag köpte jag 10 stycken neontetror. Dom har varit i mitt akvarium i tre timmar. Gjorde överföringen från transportpåsen till akvarium precis som man ska men dom simmar bara i botten.
    Det kanske är så dom beter sig? Stressade? Eller är det något som är fel?
    Kanske oroar mig i onödan.
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Väldigt vanligt för fiskar som är nya till ett akvarium att hålla ihop i en grupp i ett nedre hörn. Helst ska man egentligen ha släckt belysning när man släpper i dom och tända som vanligt först dagen efter när de lugnat sig lite.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Ursprungligen postat av Stahl
      Väldigt vanligt för fiskar som är nya till ett akvarium att hålla ihop i en grupp i ett nedre hörn. Helst ska man egentligen ha släckt belysning när man släpper i dom och tända som vanligt först dagen efter när de lugnat sig lite.
      Visst så är det ofta...
      Något som kan stressa olika tetror är höga ljud. Dom har sitt hörselorgan ihopkopplat med simblåsan, som då fungerar som resonanslåda och förstärker ljud.
      Så något som flera tetror inte gillar, är när du spelat inledningen på Pink Floyds Money med dolby och full bas. Om de inte får spatt och spader av alla klockorna i inledningen så storkar det av den råa basgången, och om nu det inte tar musten ur fiskarna så går den låten ovanligtvis i 7/8 takt med sving...

      Skämt och sido... nyinsatta fiskar oftast tetror söker sig gärna mot botten, ett skyddsbeteende. Tertor (och andra) kan också dra sig mot botten om de upplever att temperaturen är för låg, ja så är dom ju då ljudkänsliga då!

      Men så länge som de inte uppför sig som rödspättor, eller hälleflundror, simmar på sidan, är det ingen fara, kanske de redan har sökt sig uppåt i vattenlagren?

      Kommentar

      • Stahl
        • June 2018
        • 333

        #4
        Haha de va ny och väldigt intressant information om tetror och deras musiksmak. Synd bara att Pink Floyd är ju de bästa musikvärlden producerat sedan Samuel Barber. Undra ja vilka fiskar som har den bästa musiksmaken. xD

        Kommentar

        Arbetssätt...