Guppystim vid ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LinaLind
    • August 2018
    • 5

    Guppystim vid ytan

    Hej!
    är helt ny på akvarium och har haft med och motgångar under de första veckorna. Har ett litet 20l akvarium till en början med fyra Platy och en kampfisk. Tyvärr dog 3/4 platys ganska omgående och skaffade i förrgår ett litet stim med guppys (8st). Kampfisken och den överlevande Platyn simmar runt i akvariet men Guppystimmet håller enbart till vid ytan! Kommer de komma ner? Kan väl inte vara syrebrist då de två andra fiskarna inte beter sig så...hjälp!
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Vad har du för filter i akvariet?

    Och har du kollat nitrithalten?

    Små akvarium är svårare att få bra balans i så väldigt lätt att det blir för mycket nitrit (produkt av fiskarnas avföring).

    Kommentar

    • LinaLind
      • August 2018
      • 5

      #3
      Oj...filter, ingen aning. Pump å allt följde med akvariumet som ett start-kit. Hur kollar man nitrinhalten? Men varför simmar två av fiskarna runt som vanligt?

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Läs på ordentligt skall man göra innan man kör igång ett akvarium,20 liter passar bra för en kampfisk och inget mera.

        Kommentar

        • Stahl
          • June 2018
          • 333

          #5
          Fiskar kan anpassa sig til dåliga förhållanden, de bor fortfarande inte bra men de märks inte så väl. Det är förmodligen va din platty och kampfisk har gjort. Men guppyna som kommer från ett annat vatten med andra värden är inte anpassade till ditt vatten och därför reagerar dom mycket kraftigare.

          Nitrithalt kollar man med teststicka eller dropptest för nitrit. Dessa finns på zoobutiken där du köpte akvariet. Jag skulle också köpa ett ph test på samma ställe.

          Du har haft ganska många fiskar i akvariet och har du inte bytt vatten regelbundet är risken stor att de är lite för surt och för mycket nitrit.

          Så just nu skulle jag byta hälften av vattnet till nytt fräscht. Och sen införskaffa testerna.

          Kommentar

          • LinaLind
            • August 2018
            • 5

            #6
            Givetvis borde jag läst på innan men det är lätt att vara efterklok. Nu har jag ett gäng fiskar och hoppas kunna få hjälp här utan att dömas eller få tråkiga kommentarer. Jag har nu bytt ca 50% av vattnet!

            Kommentar

            • Stahl
              • June 2018
              • 333

              #7
              Bra. Se nu om du kan få tag i lite tester och testa sen vattnet varje dag. Är nitriten fortfarande hög skulle jag göra mindra vattenbyten varje dag tills den sjunker och bara mata varannan dag.

              Är nitrithalten mycket hög kan det vara bra att skaffa en bakteriekultur såsom easy start eller Denitrol från JBL men de är inte alltid lätt att få tag i.

              Kommentar

              • LinaLind
                • August 2018
                • 5

                #8
                Tack Stahl! Var köper man tester? I djuraffären eller finns de lite varstans?

                Kommentar

                • Stahl
                  • June 2018
                  • 333

                  #9
                  Djuraffären borde ha. JBL har ett "6 in 1" test som testar nitrit, nitrat, ph, hårdhet och klor det är ett rör med en massa teststickor i. Sånt kan va bra att börja med för att få en ide om hur ditt vatten är.

                  Annars finns det på nätet me men frakten kostar då 60kr. https://www.cyberzoo.se/akvaristik/v...-gh-k-no3.html

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Ursprungligen postat av LinaLind
                    Givetvis borde jag läst på innan men det är lätt att vara efterklok. Nu har jag ett gäng fiskar och hoppas kunna få hjälp här utan att dömas eller få tråkiga kommentarer. Jag har nu bytt ca 50% av vattnet!
                    Tråkiga kommentarer kanske man får ta,hävdar fortfarande att du har fel inriktning på att hålla fisk i akvarium och ber dig vänligen se över vad som passar för ett 20 liters kar.

                    Man har ett eget ansvar för att fiskarna skall må bra.

                    Kommentar

                    • LinaLind
                      • August 2018
                      • 5

                      #11
                      Ursprungligen postat av Stahl
                      Djuraffären borde ha. JBL har ett "6 in 1" test som testar nitrit, nitrat, ph, hårdhet och klor det är ett rör med en massa teststickor i. Sånt kan va bra att börja med för att få en ide om hur ditt vatten är.

                      Annars finns det på nätet me men frakten kostar då 60kr. https://www.cyberzoo.se/akvaristik/v...-gh-k-no3.html
                      Tack!!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...