Uppstart av 160l Sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikt

    • August 2018
    • 4

    Uppstart av 160l Sällskapsakvarium

    Hej,

    Jag håller på att starta upp ett nytt 160 liters akvarium (80x40x50cm), har bland annat kollat i tråden "Att starta ett akvarium - en nybörjaguide."
    Startade upp karet i helgen med vatten, lite växter, en mangroverot och lite stenar. Har använt både vattenberedningsmedel och bakterier.
    Nu funderar jag på vad jag ska stoppa i som första fisk.

    Enda fisken som jag bestämt mig för än så länge är ett stim kardinaltetror.

    För övrigt funderar jag på ett par Dvärgguarami eller Fjärilsciklider, och någon algätare, kanske en ancistrus.

    Är det olämpligt att ha kardinaltetror som startfisk? Hur många är det i så fall lämpligt att starta med? De rekommendationer jag har läst säger 3-4 fiskar, men skall man ha kardinaltetror vill man ju gärna ha ett större stim...
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Olika fiskar har ju olika stor biologisk belastning. Så 3-4 medelstora fiskar kan ha samma belastning som 10 små tetror.

    Kommentar

    • Bergvatten
      • August 2018
      • 7

      #3
      Hej! En månad sedan startade jag upp mitt 100L akvarium, utan bakterier. Efter 1vecka med växter la jag i 10st kardinaltetror. Det har funkat fint för min del (förutom att jag fick höga nitriter o behövde göra dagliga vattenbyten under några dagar).

      Kommentar

      • Stahl
        • June 2018
        • 333

        #4
        Att ha i en bakteriekultur såsom easy start och liknande hjälper väldigt mycket vid upostarteb av ett akvarium. Man ska dock fortfarandd vara försiktig vid matningen och ge väldigt lite mat i början. Börjar nitriten gå upp kan man tillsätta lite mer bakterier och avstå från matning 1-2 dagar.

        Det kan också va bra att komplettera bakterierna med ett preparat med filter medium som gör det enklare för dom att föröka sig.

        Kommentar

        • erikt

          • August 2018
          • 4

          #5
          Tack för tipsen, tror helt enkelt att jag testar med 10 kardinaler till helgen, ser till att hålla igen med mat och kollar nitritvärden så får vi se hur det går.

          Har ett EHEIM 2271 ytterfilter, så jag hoppas bakterierna växer till sig bra i det.

          Kommentar

          Arbetssätt...