Hjälp har funderat i en månad men kan ej hitta svar‼️

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • embl
    • July 2018
    • 38

    Hjälp har funderat i en månad men kan ej hitta svar‼️

    Hej!
    har nu funderat på ett par bra fiskar till ett 60-65L akvarium ca 35x35x15cm tror jag. Jag har kollat på många hundra arter men hittar ej vad jag söker och undrar om ni har förslag till några fiskar med villkoren nedan.
    ▪️ Det ska vara en Stim fisk.
    ▪️ Den ska gå att ha med malar.
    ▪️Den ska vara som film pirajor när dom matas (med både flingor och levande)
    mvh Emil
    Senast redigerad av embl; 05 August 2018, 23:14.
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Om det är 60 liter är det nog runt 60cm långt (35x35x15 rymmer endast 15-20 liter).

    Pirayor är en slags tetra och tetra är också en stimfisk. Dock kan du bara få plats med en mindre stimfisk i 60 liter.

    Nedanstående skulle kunna funka:

    Blodfenstetra bilden gör den inte direkt rättvisa, för en bättre bild se här: http://cdn.shopify.com/s/files/1/093...g?v=1486393291

    Sorgmanteltetra

    Riotetra

    Rosentetra

    Pristella



    Kommentar

    • embl
      • July 2018
      • 38

      #3
      Tack för svar jag var lite osäker med storleken men hur många kan jag ha i ett 60L av en sort

      Kommentar

      • Stahl
        • June 2018
        • 333

        #4
        Inte jättemånga tyvärr, men 10-15st kan du ha. Färre än 10 skulle jag inte rekommendera eftersom tetror mår bättre när de är fler.

        Kommentar

        • embl
          • July 2018
          • 38

          #5
          Jag har läst att man ska tänka 1cm fisk=1liter vatten är detta något och följa (går det då att ha 15 tetror och två små malar) tack för snabbt svar

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            #6
            Det är något man ska följa på ett ungefär, men det går att tänja lite på det. I ett 60 liters kar skulle jag nog nöja mig men 1 ancistrus bara (de blir 15cm långa coh ganska revirhävdande) ihop med tetrorna. Och vänta någon månad efter du startat akvariet innan du för in malen.

            Kommentar

            • embl
              • July 2018
              • 38

              #7
              Ok tack för hjälpen det betyder mycket men en sista fråga om jag vill mata den med levande foder går små daggmaskar ca 1-1,5cm bra eller är det frys foder som ska andvändas.
              mvh en glad Emil
              PS vad är priset på ett sådant Stim på typ rilozoo

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                #8
                Daggmaskar skulle va för stort för dessa tetror, dessutom är det inte så bra med levandeföder de första veckorna i ett nystartat akvarium eftersom det skiter ner mycket. Börja med flingfoder och sen efter en månad kan du ge mygglarver ibland.

                Tetrorna kostar mellan 15-25 kr st så någonstans 150-300kr kostar ett stim då.

                Kommentar

                • embl
                  • July 2018
                  • 38

                  #9
                  Tack för hjälpen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...