Tankar som antagligen inte leder till något :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sött_surt
    • August 2015
    • 36

    Tankar som antagligen inte leder till något :)

    Hej jag har för tillfället inget akvarium igång men har haft en tanke ganska länge och undrar hur effekten skulle bli om man genomförde den. Jag har mitt Juvel Rio 125 med tillhörande innerfilter att labba med så inget större men kanske också är bra. Tänkte mig att byta pumpen till något kraftigare och sätta strilrör som då ska hamna längs med bakrutan en bit och ska spruta mot framrutan men bara längs med halva akvariet. Tänkte mig en ström del och en lugn del där jag delar akvariet på hälften ungefär, eller skulle det bli strömt i hela akvariet på detta vis? kan tänka mig att jag sätter som en vägg av växter eller liknande som ska hålla strömmen på ena sidan och skapa mer stillastående vatten på den andra. En del av tanken skulle då vara att ge fisken valmöjligheter, antingen strömt eller lugnt. Har antagligen tänkt ganska galet och har inget emot att bli tillrättavisad om jag har fel Gärna också tankar på hur man skulle åstadkomma denna typ av miljö.



    Linn
    Love the life you live or live the life you love. inte mina ord men ändå
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Juwelakvarierna har ju i regel inte så kraftiga pumpar så det är sällan problem att byta ut orginalpumpen mot ett kraftigare förutsatt att man inte har fiskarter i akvariet som vill ha väldigt stillastående vatten.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #3
      Om du vill dela upp akvariet i två delar så kanske det är likabra att behålla den tillhörande pumpen och istället köpa till en extra på andra sidan.

      På så sätt skulle du kunna skapa två separata strömmar, en lugn och en snabb, där båda vattnen filtreras ordentligt.

      Problemet annars med en lugn del är väl att det vattnet i den lugnare delen inte renas ordentligt?

      Kommentar

      • smallfry
        • April 2018
        • 48

        #4
        Jag har precis så med strilrör. Jag har förlängt med slang så att strilröret är längst bort från pumpen och pumpar mot framrutan. Blir väldigt lugnt i den delen där pumpen är. Jag har avgränsat lite med rötter och jättevallisneria. Men det är ju som sagt avhångigt hur stark din pump är.

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          #5
          Ursprungligen postat av smallfry
          Jag har precis så med strilrör. Jag har förlängt med slang så att strilröret är längst bort från pumpen och pumpar mot framrutan. Blir väldigt lugnt i den delen där pumpen är. Jag har avgränsat lite med rötter och jättevallisneria. Men det är ju som sagt avhångigt hur stark din pump är.
          Har du gjort detta med originalpumpen i juwel?
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • smallfry
            • April 2018
            • 48

            #6
            Nä, jag har gjort det med ett Aquael Turbo 1000 innerfilter. Men principen borde vara densamma.

            Kommentar

            • sött_surt
              • August 2015
              • 36

              #7
              Hej och tack för alla svar Jag har som sagt inget akvarium uppe för tillfället utan har mest tankar inför framtiden
              Love the life you live or live the life you love. inte mina ord men ändå

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                #8
                Ursprungligen postat av smallfry
                Nä, jag har gjort det med ett Aquael Turbo 1000 innerfilter. Men principen borde vara densamma.
                Okej! Vi fick nämligen inte det att fungerar på juwels egna filter.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • smallfry
                  • April 2018
                  • 48

                  #9
                  Jag köpte detta kit: https://www.zoo.se/jbl-outset-spraya...700-1-900.html
                  Plus "rundare" 90 graders böjar och några slangstumpar. Finns flera liknande.

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    #10
                    Ursprungligen postat av smallfry
                    Jag köpte detta kit: https://www.zoo.se/jbl-outset-spraya...700-1-900.html
                    Plus "rundare" 90 graders böjar och några slangstumpar. Finns flera liknande.
                    Tar nu över tråden här känner jag. Men vad menar du med rundare 90 graders börjar?
                    Du kan inte ta en bild så att jag kan få se.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • smallfry
                      • April 2018
                      • 48

                      #11
                      Som denna: https://www.nikoi.nl/media/catalog/p...-16-22-art.jpg

                      Kommentar

                      Arbetssätt...